Rodamco Sverige expanderar - förvärvar nytt köpcentrum i Lund

Rodamco Sverige expanderar - förvärvar nytt köpcentrum i Lund Rodamco Sverige har tecknat en avsiktsförklaring om att förvärva ett köpcentrum i Lund av Wihlborgs Fastigheter. Centret som är under uppförande kommer att invigas den 19 september 2002. Den totala investeringen uppgår till ca SEK 500 miljoner. Köpcentrumet ligger i västra delen av Lund med direkt anslutning till Västra Ringen och blir Lunds första större externa köpcentrum med 19.200 kvm uthyrningsbar yta, 70 butiker och 1000 parkeringsplatser. Namnet på det nya centret kommer att offentliggöras i god tid före invigningen som är planerad till den 19 september 2002. Butiksutbudet kommer att ge besökarna stor variation i såväl urval som kvalitet. Redan i dag är ca 98 % uthyrt och vid invigningen förväntas samtliga lokaler vara uthyrda och butikerna öppna. Den totala investeringen uppgår till ca SEK 500 miljoner kronor och omfattar förutom själva centrumet även förvärv och uppförande av ytterligare detaljhandelsytor (1.000 kvm) på en idag obebyggd angränsande tomt. I förvärvet ingår även en för närvarande obebyggd tomt där ytterligare detaljhandelsytor kommer att uppföras. Lars Johansson, VD Rodamco Sverige: - Förvärvet av detta köpcentrum ligger helt i linje med vår strategi att expandera och förvärva ytterligare köpcentrum i bra handelslägen. En etablering i Skåne-regionen har sedan länge legat högt på vår prioriteringslista. Regionen har en stark ekonomisk tillväxt med en stabil och positiv befolkningsutveckling, vilket skapar goda förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling inom detaljhandeln. Lund har det ledande universitetet i Öresundsregionen och ett starkt växande högteknologiskt och innovativt näringsliv. Detta ökar förutsättningarna för fortsatt tillväxt för både befolkningsunderlag och köpkraft. Täby den 13 juni 2002 Eventuella frågor besvaras av Lars Johansson, VD, tel: 08-638 33 40 eller Owe Löfquist, Fastighetsdirektör, tel: 08-638 33 64. För övrig information om Rodamco Sverige kontakta Mari Holm, Informationsansvarig, tel: 08-638 33 05. Fakta: Rodamco Sverige AB äger och driver tretton köpcentrumanläggningar i Sverige och en i Danmark. De största anläggningarna är Täby Centrum, Solna Centrum, Forum Nacka samt Fisketorvet Shopping Center i Köpenhamn. Rodamco Sveriges affärsidé är att äga, utveckla och driva köpcentrumanläggningar i kommersiellt attraktiva lägen på den Nordiska marknaden. Rodamco Sverige ägs av Rodamco Europe, vilket är ett av Europas ledande fastighetsbolag. Rodamco Europe har huvudkontor i Rotterdam och äger fastigheter i 11 europeiska länder till ett sammanlagt marknadsvärde på drygt SEK 60 miljarder, varav 80 procent utgör detaljhandelsfastigheter. Rodamco Europe är noterat på börserna i Amsterdam, Frankfurt, Paris och Bryssel. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/13/20020613BIT00130/wkr0002.pdf