Ny ledarskapskultur växer fram i Kina

– Kan få avgörande betydelse för hur företag når framtida framgångar i Kina

I Kina växer en ny ledarskapskultur fram. Unga kinesiska entreprenörer tar det bästa av traditionella kinesiska värderingar och skapar en distinkt kinesisk ledarskapskultur anpassad för det moderna Kinas snabba affärsliv. Den nya ledarstilen kommer att förändra Kinas affärsklimat, och med tanke på Kinas roll i världsekonomin påverkar det också hela världens affärsliv. Fenomenet uppmärksammas av strategikonsulterna Roland Berger, som i boken ”Chinas New Management Revolution” beskriver den nya ledarstilen i Kina.

Det blir allt svårare för utländska företag att skapa värden i Kina. Affärsklimatet blir allt mer olikt det vi känner från Västeuropa och USA där den inhemska konkurrensen i Kina blir allt tuffare, smartare och självsäker.

Med bakgrund av detta har kinesiska entreprenörer som tvivlar på den västerländska eller amerikanska ledarstilen börjat ta till sig den traditionella kinesiska kulturen och utvecklat en egen ledarskapskultur, som började ge sig tillkänna och visa sig vara effektiv under den senaste finanskrisen.

– Även om den nya ledarstilen fortfarande är i sin linda kommer det på sikt att förändra det sätt på vilket kinesiska företag gör affärer runt om i världen, vilket alla företag med intressen i Kina måste anpassa sig till i framtiden, säger Per M Nilsson, partner på Roland Berger i Sverige.

De nya entreprenörerna följer den gamla kinesiska kulturen där själen traditionellt har en viktig plats i den materiella världen. Från den uråldriga visdomsskriften I Ching kommer acceptansen för alltings föränderlighet, med den bärande tanken om att det går att kontrollera förändringen bara den upptäcks tidigt. Från Konfucius kommer tron att ett välordnat samhälle är följden av ett moraliskt korrekt handlande. Samtidigt betonas att det alltid bör vara gruppen, alltså familjen, samhället eller organisationen snarare än individen som står i centrum för en handling.

Nio ord som sammanfattar den nya kinesiska ledarstilen:

• Dynamik
  • Anpassningsförmåga
  • Flexibilitet
  • Sammansatthet
  • Ömsesidighet
  • Konsensus
  • Andlighet
  • Disciplin
  • Naturlighet

Roland Berger har studerat framväxten av den nya Kinesiska ledarskapskulturen och den finns beskriven i boken Chinas New Management Revolution, skriven av Charles-Edouard Bouée som är Asienchef på Roland Berger. Boken finns nu tillgänglig hos de vanligaste Internetbokhandlarna.

För ytterligare information, kontakta:
Per M Nilsson, Partner, Roland Berger
Roland Berger Strategy Consultants AB
Tel: 46 31 757 5510,
Mob: 46 703 610210
E-mail: per-m_nilsson@se.rolandberger.com
www.rolandberger.se

Om Roland Berger
Roland Berger Strategy Consultants startades 1967 i Tyskland och har sedan dess etablerat sig som ett av världens ledande managementkonsultföretag. Med över 2 000 medarbetare i 27 länder världen över, med svensk närvaro i Göteborg och Stockholm, verkar Roland Berger framgångsrikt på alla betydande internationella marknader. Roland Berger är ett oberoende konsultföretag som ägs av cirka 180 partners.

Taggar: