Öst- och Centraleuropa tappar rollen som viktigaste tillväxtmotorn för Sveriges export

– BRIC-länderna tar över

Den starka utvecklingen i Öst- och Centraleuropa under 2000-talet gjorde regionen till den viktigaste tillväxtmotorn för svensk export. De senaste åren har dock exporten till dessa länder minskat kraftigt. Fram till 2020 förutspås istället BRIC-länderna bli de snabbast växande exportmarknaderna. Det visar den nya studien ”CEE in 2020” från strategikonsulterna Roland Berger.

Öst- och Centraleuropa (CEE-länderna) var under större delen av 2000-talet en stark tillväxtmotor för Sveriges exportindustri fram till krisen 2008, till och med större än exporten till BRIC-länderna. Därefter avtog exporten (minus 14% per år) till regionen och återhämtningen förväntas inte vara lika stark som i BRIC-klustret. Strategikonsultföretaget Roland Berger har undersökt området närmare, och i den nya studien ”CEE in 2020” framkommer en hel del intressanta fakta kring Öst- och Centraleuropas roll för Västeuropas exportmöjligheter och som alternativ för lågkostnadsproduktion.

– Sveriges export till Öst- och Centraleuropa växte med i genomsnitt 12 procent per år fram till 2007. Men under 2008 och 2009 minskade exporten till regionen markant, och Öst- och Centraleuropa får fram till 2020 en svagare utveckling än BRIC-länderna och därmed en mindre betydelse för Sveriges export, säger Per M Nilsson, partner i Roland Berger.

Enligt undersökningen är det framförallt järn- och stålindustrin, pappers- och fordonsindustrin som berörs av utvecklingen. I studien framgår också att BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina) kommer att stärka sin roll som draglok för Sveriges export under de kommande tio åren, och att det är i den regionen som de berörda företagen kan hitta nya marknadsandelar.

Några rön från undersökningen:

• Öst- och Centraleuropa kommer att få minskad betydelse för Sveriges export fram till 2020. Istället är det BRIC-länderna som till stor del övertar rollen som draghjälp åt den svenska exportindustrin.
  • Värdet av den svenska exportindustrin till CEE-länderna minskade under den senaste finanskrisen från 79 till 59 miljarder kronor mellan 2007 och 2009.
  • De branscher som påverkats mest av nedgången i Öst- och Centraleuropa är järn och stålindustrin, pappersindustrin och fordonsindustrin.
  • Jämfört med 2006 har de flesta länderna inom CEE tappat i konkurrenskraft. Bland länderna som sticker ut i positiv mening finns Polen och Tjeckien som stärkt sin konkurrenskraft.
  • Utvecklingen i CEE-länderna skiljer sig från land till land, och benämningen Öst- eller Centraleuropa blir därför allt mindre relevant.

För ytterligare information, kontakta:
Per M Nilsson, Partner, Roland Berger
Roland Berger Strategy Consultants AB
Tel: +46 31 757 5510,
Mob: +46 703 610210
E-mail: per-m_nilsson@se.rolandberger.com
www.rolandberger.com

Om Roland Berger
Roland Berger Strategy Consultants startades 1967 i Tyskland och har sedan dess etablerat sig som ett av världens ledande managementkonsultföretag. Med över 2 000 medarbetare i 27 länder världen över, med svensk närvaro i Göteborg och Stockholm, verkar Roland Berger framgångsrikt på alla betydande internationella marknader. Roland Berger är ett oberoende konsultföretag som ägs av cirka 180 partners.

Taggar: