Återvänder till den ideella sektorn: Pia Lundgren ny generalsekreterare för Ronald McDonald Barnfond

Report this content

Pia Lundgren, 43 år, blir i april generalsekreterare för Ronald McDonald Barnfond. Hon kommer närmast från en tjänst som tillförordnad VD på produktionsbolaget Baluba Event. Hon återvänder nu till den ideella sektorn då hon tidigare arbetat två år som projektledare för Ronald McDonald Barnfond. Pia Lundgren efterträder Birgitta Mossberg som går i pension.

Den 10 april tillträder Pia Lundgren tjänsten som generalsekreterare för Ronald McDonald Barnfond. Fonden arbetar främst med att samla in pengar för att kunna bygga fler Ronald McDonald Hus i anslutning till sjukhus där svårt sjuka barn vårdas. I Sverige finns det fyra hus. Ett femte, som till 40 procent finansieras av Barncancerfonden, börjar byggas i vår nära Akademiska sjukhuset och Skandionkliniken i Uppsala. Husen ger barnen och deras familjer möjlighet att bo tillsammans i en hemlik och trygg miljö under behandlingstiden. Pia Lundgren ser fram emot att få leda arbetet i Ronald McDonald Barnfond:

-   Det känns fantastiskt att återigen få arbeta med en så meningsfull verksamhet som Ronald McDonald Barnfond. Birgittas arbete har skapat fantastiska resultat. Min ambition är att fortsätta att öka kunskapen om Husen och att hitta nya bidragsgivare. Allt för att livet ska underlättas för fler familjer som har ett svårt sjukt barn, säger Pia Lundgren, tillträdande generalsekreterare för Ronald McDonald Barnfond.

Pia har tidigare arbetat tio år inom McDonald’s i ett flertal befattningar. Under åren 2002 till 2004 arbetade Pia med Ronald McDonald Barnfond, som projektledare för byggandet av det tredje huset i Lund. De senaste sju åren har hon arbetat på produktionsbolaget Baluba, där hon haft flera olika roller inom bolaget, nu senast som tillförordnad VD för Baluba Event.

-  Jag är övertygad om att Pia med sina erfarenheter från McDonald's, Ronald McDonald Hus och Baluba kommer att ta Barnfonden till nya höjder. Målet är nu närmast att bygga vårt femte hus i Uppsala och att förstärka insamlingsarbetet för framtiden, säger Raymond Mankowitz, styrelseordförande i Ronald McDonald Barnfond.

Ronald McDonald Barnfond startade 1990 och det första spadtaget för Sveriges femte Ronald McDonald Hus i Uppsala tas i vår. Sedan det första huset invigdes, 1993, har över 80 000 personer bott i husen i Huddinge, Göteborg, Lund och Linköping

För mer information vänligen kontakta:
Raymond Mankowitz, styrelseordförande i Ronald McDonald Barnfond, raymond.mankowitz@se.mcd.com, mobil 070 354 85 03
Pia Lundgren, tillträdande generalsekreterare för Ronald McDonald Barnfond, pia.lundgren@baluba.se, mobil 070 149 54 00

Läs mer om
Ronald McDonald Barnfond och Ronald McDonald Hus på www.ronaldmcdonaldhus.se