Barn och artisten Mojje tog första spadtaget – Bygget av Ronald McDonald Hus i Uppsala officiellt startat

Report this content

Idag togs det första spadtaget för det som ska bli Sveriges femte Ronald McDonald Hus. Huset ska stå klart 2013 och kommer att erbjuda svårt sjuka barn och deras familjer boende under behandlingstiden på Akademiska Sjukhuset och Skandionkliniken. Närmare 150 personer var på plats när ambassadören och artisten Mojje tillsammans med förskolebarn från förskolan Vildrosen satte spadarna i marken.

Ronald McDonald Hus i Uppsala blir det femte Huset i sitt slag i Sverige när det öppnar nästa år intill Akademiska Sjukhuset och Skandionkliniken i Uppsala. Huset ska upplevas som ett hem hemifrån, och kommer att erbjuda 14 familjerum samt gemensamma ytor för umgänge, matlagning och tvätt. Många barn med cancer som behandlas på Skandionkliniken liksom barn med andra diagnoser från Akademiska sjukhuset kommer att kunna bo på huset.

- Sedan starten i Sverige 1993 har mer än 80 000 familjemedlemmar bott på Ronald McDonald Hus runt om i Sverige, nu är vi glada att Uppsala äntligen får ett eget hus för att underlätta för barnen och deras familjer under en svår tid, säger Lotta Sterning själv Uppsala-bo och verksamhetschef för det nya Huset.

Ronald McDonald Barnfond har ett nära samarbete med Barncancerfonden kring insamlingen för byggandet av huset i Uppsala. Barncancerfonden samlar in och bidrar med 16 miljoner, det motsvarar 40 procent av totalkostnaden. Samarbetet med Barncancerfonden har gjort det möjligt att korta ner insamlingstiden med två år.

- Tack vare samarbetet med Ronald McDonald Barnfond kommer många av de barn som vårdas på Skandionkliniken också att kunna bo i en hemlik miljö mellan behandlingarna, befriade från vita rockar och sjukhuskorridorer, säger Billy Ydefjäll, projektledare hos Barncancerfonden.

Ronald McDonald Barnfond i Sverige grundades av familjen Lederhausen, grundaren av svenska McDonald’s. Idag är den största bidragsgivaren företaget McDonald’s och de lokala franchisetagarna tillsammans med den dagliga insamlingen som sker med gästernas hjälp ute på restaurangerna.

Syftet med Ronald McDonald Hus är att erbjuda ett tryggt och hemlikt boende där svårt sjuka barn kan vistas med sin familj under behandling på närliggande sjukhus. När Huset är färdigbyggt drivs verksamheten som en fristående stiftelse med en egen lokal styrelse.

Ronald McDonald Hus finns sedan tidigare i anslutning till de stora sjukhusen i Huddinge, Göteborg, Lund och Linköping.

För mer information vänligen kontakta:
Pia Lundgren, Ronald McDonald Barnfond, 070-354 85 14, pia.lundgren@rmdbarnfond.se
Billy Ydefjäll, Barncancerfonden, 08-584 209 32, billy.ydefjall@barncancerfonden.se

Lotta Sterning, Ronald McDonald Hus Uppsala, 0760-01 10 85, lotta.sterning@rmdbarnfond.se

Pressbilder från första spadtaget finns tillgängliga under eftermiddagen på Flickr

Läs mer om
Ronald McDonald Barnfond och det femte huset på www.ronaldmcdonaldhus.se