Boken om Krogen - nu som pocket

Nu släpps boken ”Krogen – allt du vill veta men inte vågat fråga” i ett behändigt pocketformat.

Här guidas den moderna restaurangbesökaren rätt i krog- och kvällslivet. Det handlar om planering men också om vett och etikett. Författarna har intervjuat en rad experter och anställda – som avslöjar sina hemliga tips och råd för att underlätta navigationen i krogkön, baren och menyn.

Sverige har de senaste åren utvecklats till mer och mer av ett kulinariskt centrum med kockar i världsklass, krogar med stjärnor i Guide Michelin och, inte minst, en mycket matintresserad befolkning. På tv hackas, halstras, sauteras och dukas det i slott och koja; vi går vinkurser och äter oss igenom sjurätters avsmakningsmenyer och många känner att de åtminstone borde försöka baka surdegsbröd och bjuda på grödor från den egna täppan.

Intresset för matlagning och den explosionsartade tillväxten av krogar har möjligen också lett till en viss förvirring. Hur gör man? Vad betyder tranchera? Måste jag ge servitören dricks? I hemmets lugna vrå får vi klara oss själva, men för kvällen på krogen finns nu en handbok där – förutom författarna själva - även restaurangpersonal, krogrecensenter och kockar ger tips som kan vara avgörande för hur lyckad krogkvällen blir.

Krogen inleds med ett förord av Marcus Samuelsson.

”Det finns, på krogen liksom på många andra platser i samhället, oskrivna koder. Vår förhoppning är att läsaren ska känna sig stärkt efter att ha läst boken och att han eller hon ska få ut optimalt av sitt krogbesök, oavsett om det är en företagsfest eller en bemärkelsedag med svärföräldrarna”, säger Johan Åkesson, en av författarna bakom boken.

Johan Åkesson och Martin Schori har båda gedigen erfarenhet från krogen, både som yrkesverksamma och gäster. I boken ger de en ingående guidning i alla turer som gäller, från bordsbokning till sista beställningen. Till sin hjälp har de några av restaurangbranschens främsta personligheter som här ger en unik inblick i den förtrollande värld som krogen utgör.

2014 belönades boken med Svenska Måltidsakademins pris i kategorin Social kompetens med motiveringen:

"En briljant handbok i hur man navigerar sig fram på den nya tidens näringsställen: hur man läser av underförstådda regler, nya och nygamla sedvänjor, hur man gör sin röst hörd på krogen, hur man risar och rosar. En skojig, fräck men samtidigt vederhäftig praktika av modernt snitt."

Källa: http://akademierna.se/maltidsakademien/

Roos & Tegnér är ett oberoende uppstickarförlag som gillar att göra det annorlunda. Flera av oss kommer ursprungligen från andra branscher och försöker tänka "outside the box" för att hela tiden utvecklas. Vi ser det som en utmaning att skilja oss från mängden och vi är kända för att vara duktiga på marknadsföring och PR.

Vi ger ut litteratur som vi själva tycker om. Tanken är att våra böcker ska inspirera, utveckla eller roa, gärna alltihop. Fokus ligger på facklitteratur och vår verksamhet präglas av både djup och bredd. Vi är övertygade om att med ett stort personligt engagemang vinner alla parter i längden.

Besök oss på www.roostegner.se