Flexibel styrning ger nöjdare medarbetare och bättre lönsamhet

Många företag och organisationer kännetecknas av byråkratiska, rigida styrsystem, trots att mycket tyder på att det är de företag som är agila och lättare kan anpassa sig till sin omgivning som är vinnarna på sikt. "Det agila företaget – fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld?" av Lennart Francke och Göran Nilsson presenterar modernare alternativ än traditionella styrsystem, som erfarenhetsmässigt ger nöjdare kunder och medarbetare, och därmed bättre lönsamhet.

– Trots att vi går mot en mer turbulent omvärld, bygger alltfler vinstdrivande företag såväl som offentliga organisationer mer och mer rigida styrsystem. Vi kallar dem supertankers, då de är trögrörliga och tungstyrda. Den drivna medarbetaren som vill göra karriär har svårt att komma loss, eftersom sättet att styra arbetslivet blivit så mekanistiskt. Det är ett stort problem. Det som istället behövs, för organisationers såväl som medarbetares utveckling, är företag som fungerar som flexibla fiskstim – samspelta, anpassningsbara och decentraliserade, säger Lennart Francke.

I boken blandas fallstudier från bland annat Handelsbanken, som redan på 70-talet omformade sin organisation på ett tongivande sätt, med relevant forskning och konkreta tips på hur en organisation kan bli mer agil, det vill säga mer kundorienterad och flexibel än ägarfokuserad och toppstyrd.

– Begreppet "agilt" har blivit allt mer populärt, för många har insett att den mekanistiska styrningen inte fungerar i dagens dynamiska samhälle, säger Göran Nilsson.

Lennart Francke är aktiv som styrelseledamot och valberedare i ett flertal företag och har ett förflutet som CFO i Handelsbanken och Head of Group Finance i Swedbank, och Göran Nilsson är forskare och lärare i företagsekonomi på Uppsala universitet, tidigare på Handelshögskolan i Stockholm.

– Just kombinationen av forskning och hur det verkligen fungerar i praktiken är en väldig styrka. Det är annars ganska lätt att avfärda akademiker och forskare med ett "det där funkar ju inte i praktiken", men vi kan med konkreta exempel och erfarenheter intyga att det gör det, säger Göran Nilsson.

Fakta om boken:
Titel: Det agila företaget - Fiskstim eller supertankers i en dynamisk värld?
Författare: Lennart Francke och Göran Nilsson
ISBN: 978-91-87905-50-6
Utkommer: 24 januari 2017

Önskar ni recensionsexemplar eller vill komma i kontakt med författaren kontaktar ni: Lovisa Fredriksson på Roos & Tegner lovisa.fredriksson@roostegner.se eller tel 073-433 31 10

Snabbfakta

Trots att vi går mot en mer turbulent omvärld, bygger alltfler vinstdrivande företag såväl som offentliga organisationer mer och mer rigida styrsystem. Det är ett stort problem.
Lennart Francke