Framgångsrecept för offentliga affärer

Ny bok visar att många företag arbetar ineffektivt med sina offentliga affärer och ger konkreta råd för långsiktig framgång. Den offentliga sektorn i Sverige köper för mer än 600 miljarder kronor per år. Många företag upplever dock att det är svårt att tjäna pengar på sina affärer med offentlig sektor. Samtidigt finns det många myndigheter som anser att de inte får tillräcklig valuta för sina inköp.

Enligt Magnus Josephson, författare till boken Framgångsrik försäljning till offentlig sektor, beror situationen på att de flesta företag dels inte har förstått myndigheternas affärslogik, dels inte anammat ett värdebaserat synsätt på sin försäljning.

- De flesta säljmöten med offentlig sektor är bortkastad tid eftersom de inte lyckas påverka den kommande upphandlingen på rätt sätt. Mer tid bör därför läggas på proaktiv dialog som handlar om vilket resultat som myndigheten vill uppnå med affären, inte vilken produkt eller tjänst de ska köpa, säger Magnus

Det handlar om att hjälpa myndigheten att köpa och att se till att köpet skapar ett större värde för kunden än andra alternativ.

- Boken visar hur man lyckas i praktiken, säger Magnus.

Framgångsrik försäljning till offentlig sektor genomsyras av konkreta råd, exempel och tips till företag – stora som små – som vill lyckas bättre med sina offentliga upphandlingar. Det handlar om hur man bör tänka och agera, vilka steg man behöver ta före, under och efter upphandlingarna, från operativ till strategisk nivå.

Om författaren
Magnus Josephson är en av Sveriges mest efterfrågade konsulter och föredragshållare inom affärer med offentlig sektor. Han har de senaste 20 åren varit rådgivare till hundratals företag och myndigheter i över 5 000 upphandlingssituationer. Magnus har tidigare blivit uppmärksammad för böckerna ”Vinnande anbud” och ”Strategisk offentlig upphandling”.

Här finns högupplösta pressbilder för nedladdning. Önskas recensionsexemplar av hela boken eller vill du komma i kontakt med författaren hör av dig till oss!

Malin Tenghamn Roos & Tegner förlag malin@roostegner.se eller tel 040-674 75 53

Snabbfakta

Varför behövs boken? Därför att entydiga studier visar att det blivit svåraare båda att öka antalet vunna affärer och att skapa lönsam tillväxt i den befintliga affären med offentlig sektor.
Magnus Josephson