Guldklockans tid är förbi

"Boken handlar om framtidens utmaningar när det gäller kompetensförsörjning och de nya förutsättningar som väntar för chefer, företagare och arbetsgivare. Att göra som man alltid har gjort håller inte längre", säger Gustaf Geterud. Hans medförfattare Christian Albinsson fyller i: "Tiden är förbi då man stannade hela sitt yrkesverksamma liv på en och samma arbets­plats, och efter 25 år fick en guldklocka för lång och trogen tjänst. Numera handlar jobbet mycket mer om självförverkligande än om förvärvsarbete och mer om härarbete än om att passa stämpelklockan."

Drygt tre miljarder människor har idag jobb, vilket är fler än någonsin. Paradoxalt nog råder massarbetslöshet samtidigt som företag och organisationer har svårt att hitta kompetens. En märklig ekvation, som möjligen skulle kunna  användas som en uppercut till det skolsystem som fostrar talangerna. Alla företag som vill anställa talanger måste därför göra sina jobb ”sexiga”, det måste finnas något mer än arbetstider och lön.

Denna bok handlar om framtiden och om hur du som arbetsgivare ska bli vinnare i den globala konkurrensen genom att attrahera, rekrytera och behålla rätt medarbetare. Det är inte bara konsumentmarknaden som är efterfråge- och upplevelsedriven, det gäller även arbetsmarknaden. Plötsligt har det blivit lika viktigt att marknadsföra organisationen som arbetsgivare som att marknadsföra sina produkter och tjänster. Framtiden innebär nya utmaningar och framförallt nya möjligheter.

"När medarbetarna är hjärnor snarare än armar är betydelsen av att ha de bästa medarbetarna ombord avgörande för ett företags framgång", konstaterar Christian Albinsson.

Om författarna

Christian Albinsson har en magisterexamen i ekonomi från Handelshögskolan i Göteborg och en fil. kand. från Växjö universitet. Han är en handbollsälskande 80-talist som ursprungligen kommer från Halmstad. Han är medgrundare av kommunikationsbyrån Oh My och arbetar som konsult på Metro i employer branding-frågor. Han har även varit med och skapat magasinen Metro Student och Metro Karriär, samt karriärmässan Future. Christian har tidigare skrivit boken 90-talet.se – eller vem fan komponerade modemljudet?

Gustaf Geterud är göteborgaren som utbildade sig till civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Han har ett förflutet som chefsrekryterare och har arbetat med employer branding i Europa, Asien och Nordamerika. De senaste åren på Ericsson och dessförinnan på General Electric och dåvarande Föreningssparbanken. Han håller föreläsningar både i Sverige och internationellt och är uppskattad för att ge handgriplig vägledning till hur företag stärker sitt arbetsgivarvarumärke.

Om förlaget:
Roos & Tegnér är bokförlaget som satsar på kvalitativ skönlitteratur med humor och underhållning som nyckelord samt högklassig facklitteratur. Besök gärna vår hemsida.