Konsten att skapa världens bästa företag

Varför lyckas vissa företag bättre än andra? Det ger Stefan Sebö svar på i sin nya bok ”Konsten att skapa världens bästa företag”. I boken presenterar han sitt framgångsrecept bestående av sju ingredienser – ett resultat av mer än 35 års erfarenhet av förändringsarbeten i hundratals företag.

- Människor och deras beteenden går ju inte att kopiera, menar Stefan Sebö, en av Sveriges mest efterfrågade konsulter och föreläsare inom affärsutveckling.

Att arbeta med företagskulturen och sunda värderingar är dessutom en lönsam investering. Företag med en positiv företagskultur har till exempel tre gånger mer tillfredsställda medarbetare och 37 procent bättre säljresultat, enligt en undersökning gjord av Positiveworks.

- Kulturen börjar i ledarskapet, och ett bra ledarskap ger ett bra medarbetarskap. Min bok är ett arbetsredskap för den som insett att det inte går att leva på gamla meriter och vill komma ur gamla hjulspår, berättar Sebö.

Att utveckla en säljande kultur är också en avgörande ingrediens i framgångsreceptet. Det handlar om att coacha medarbetarna och förstå att alla säljer, även om inte alla är säljare.

- Generellt sett är svenska chefer relativt dåliga på att coacha sina medarbetare. Ett utvecklingssamtal per år räcker inte. Exempelvis har de flesta företag mycket att vinna på att utveckla en mer säljande kultur, och där skulle chefer kunna göra en betydande insats med kontinuerliga coachingsamtal, säger Stefan Sebö.

Boken ”Konsten att skapa världens bästa företag” ges ut av förslaget Roos & Tegnér och släpps den 9 september.

Recept på världens bästa företag – Stefan Sebös sju ingredienser

1.     Syfte, vision, mål, strategi och varumärke
Vad man vill uppnå är grunden till framgång.

2.     Värderingar och företagskultur
Fundamentet för vad vi är och vad vi står för.

3.     Ledaransvar
Ledarskapet präglar verksamheten.

4.     Medarbetarskap
Alla har ett personligt ansvar.

5.     Motivation och arbetsmiljö
Arbetsglädje leder till arbetslust.

6.     Förändrings- och förbättringsförmåga
Problemlösning + kreativitet = utveckling.

7.     Säljande kultur
Alla är inte säljare, men alla säljer.

10 ingredienser för ett framgångsrikt ledarskap

1.     Inspirera genom att vara en förebild
2.     Inspirera genom ett värdestyrt ledarskap
3.     Inspirera genom ett visionärt ledarskap
4.     Inspirera genom att delegera och ge ansvar
5.     Inspirera genom tydlig kommunikation
6.     Inspirera genom regelbunden konstruktiv feedback
7.     Inspirera genom att välkomna förslag till förbättringar
8.     Inspirera genom att få medarbetaren att prioritera rätt
9.     Inspirera genom att snabbt ta tag i konflikter och problem
10.  Inspirera genom att våga fatta tuffa beslut

Om författaren

Stefan Sebö är en av Sveriges mest efterfrågade konsulter och förläsare inom affärsutveckling, försäljning, medarbetar- och teamutveckling.Under årens lopp har han hjälpt hundratals företag och hundratusentals människor att växa. Han har tidigare skrivit flera böcker, bland annat "Resultat – Din guide till personlig framgång" och "Sälj som en toppsäljare".

För recensionsexemplar eller kontakt med författaren, kontakta Malin Tenghamn på Roos & Tegnér (malin@roostegner.se, 040-674 75 53).

Snabbfakta

Ledarskap, medarbetarskap och en säljande kultur är de tre absolut viktigaste framgångsfaktorerna, inte minst när konkurrensen hårdnar. Stefan Sebö släpper ny bok om 'Konsten att skapa världens bästa företag'

Stefan Sebö