Mod går att träna upp

Vad är mod? Varför är somliga mer modiga än andra? Kanske för att mod är att betrakta som en muskel - alltså går det att träna sig till att bli mer modig.

Det menar författaren Joakim Muschött som skrivit boken Mera Mod. Den vänder sig till dig som längtar efter att ta steget - lämna jobbet, bryta upp från relationen eller bara göra det oväntade.

Vad som krävs är kraft och vilja att utmana sig själv, för att kunna växa och utvecklas måste du först och främst ha modet att förändra, vilket underlättas om du har en stabil uppväxt med dig i bagaget.

”Om du växer upp i en familj med villkorslös kärlek, så får du så mycket med dig. Du vet då att om du misslyckas så duger du ändå som människa. Och det kan underlätta för dig att utmana din egen komfortzon.”

Författaren varvar personliga erfarenheter med mer faktabaserad text, reflektionsfrågor och intervjuer med människor som på olika sätt kan inspirera till mod. Steg för steg får läsaren stöd i att utmana dig själv till att bli modigare, oavsett det handlar om att bryta upp från ett förhållande eller en arbetsplats som inte fungerar.

Att bli modig innebär att lämna komfortzonen, och att agera trots rädsla och risk. ”Komfortzonen är inget slutet rum, den går att utvidga med hjälp av träning. Men den måste hela tiden gymnastiseras, annars blir zonen mindre” säger Joakim Muschött.

Joakim Muschött är professionell certifierad coach via branschorganisationen ICF och driver sedan 2004 ett konsultbolag inom grupp- och ledarutveckling, entreprenörskap och karriärrådgivning.

Önskar ni recensionsexemplar eller vill komma i kontakt med författaren kontaktar ni: Sarah Nylund på Roos & Tegner sarah.nylund@roostegner.se eller tel 070-378 03 58

”Den enda som kan avgöra graden av ditt mod är du själv, mod är en individuell muskel, bara du själv eller någon som känner dig väldigt väl kan bedöma ditt mod.”
Joakim Muschött