Ny bok: Innovera eller dö!

Alla pratar om vikten av ständig innovation och rörelse för att verksamheten inte ska stagnera, men varför är det så få som lyckas förbli långsiktigt relevanta i kundernas, väljarnas och medlemmarnas ögon? I sin nya bok ”Innovera eller dö!” visar Staffan Ehde, en av Sveriges främsta experter på innovationsprocesser, på centrala fallgropar och framgångsfaktorer.
– Det handlar om liv eller död, att aktivt välja utveckling. Annars institutionaliseras verksamheten och avvecklingen är snart ett faktum, säger Staffan Ehde.

Varför finns vi, vilket är vårt syfte? Det är en enkel fråga som förvånansvärt få ledare och chefer kan svara på.

Syftet är det som styr hur en organisation ser ut och vad den gör, precis som DNA gör för levande organismer. Och ska ett syfte fungera så ska det alltid koppla till vad kunden, medlemmen eller medborgaren behöver. Det är här som många går fel, man glömmer vem man finns till för, säger Staffan.

Tänk som en entreprenör – och var empatisk
Genom en lång rad illustrativa exempel och genom att utmana och provocera tvingar Staffan Ehde läsaren att våga tänka som en entreprenör, att tänka nytt och lösa kundproblem som ingen annan har tagit tag i.

För att förstå vad kunden verkligen behöver krävs empati. Med den empatin går det att identifiera kundens problem och då kan innovationen – problemlösningen – sätta igång. Empati och problem är innovationens två föräldrar, säger Staffan.

Fem varningssignaler

"Innovera eller dö!" är ett måste för alla där:

• Verksamheten är stabil och man har börjat luta sig tillbaka.
  • Man ser möjligheter som problem.
  • Man lägger större fokus på att spara och skörda än på att så.
  • Man lägger större fokus på organisationen än på kunderna, medlemmarna eller medborgarna.
  • Vinstmaximeringen står i fokus.

Om författaren
Staffan Ehde är kreativ coach inom näringsliv och förvaltning samt flerfaldigt prisbelönad filmproducent. Han har tidigare skrivit Chokladfontänen - kreativitet i näringslivet och är en mycket uppskattad föreläsare som både inspirerar, engagerar och ger nya infallsvinklar.

Sagt om boken:

"Att tänka i nya banor för att utveckla verksamhet och affärer är svårt, trots att vi vet att det är nödvändigt. Staffan Ehde inspirerar och förvandlar komplexa frågor till distinkt kunskap och handfasta råd genom att röra sig mellan kontext och praktik på ett självklart sätt." (Åsa Nilsson Billme, konsult inom mångfalds- och inkluderingsstrategier på Lectia)

"Lättläst och med tankeväckande exempel om att fokusera verksamhetens syfte och förstå kundens värde. Ett rent nöje att läsa och ger inspiration att prova nya lösningar." (Harry Frank, tidigare forskningschef för ABB Corporate Research i Sverige)

"Äntligen en bok som beskriver den viktigaste drivkraften till varför vi gör saker som vi gör. Bokens personliga utgångspunkt gör den äkta. Kraften i syftesstyrda organisationer går inte att underskatta och boken hjälper oss att hitta rätt." (Eva Zwahlen, VD Dorotea Design)

”Läs och få inspiration och utmaning i denna klokskapsbok om att våga släppa taget och kryssa sig fram till det verkliga målet.” (Liisa E Hundertmark, vd Fyrishov AB)

Här finns högupplösta pressbilder för nedladdning. Önskas recensionsexemplar av hela boken eller vill du komma i kontakt med författaren hör av dig till oss!

Malin Tenghamn Roos & Tegner förlag malin@roostegner.se eller tel 040-674 75 53

Taggar:

Citat

Det handlar om liv eller död, att aktivt välja utveckling. Annars institutionaliseras verksamheten och avvecklingen är snart ett faktum.
Staffan Ehde