Så lyckas du på mässan

Att lyckas på en mässa handlar sällan om tur, mycket mer om förberedelse. Vilken publik vill man locka in och vem ska de få träffa vid montern? Vilket budskap ska företaget signalera? Om detta handlar boken, Mässguru som nu kommer ut i omskriven upplaga med nya färska råd och exempel.

Varje år sker cirka 50 miljoner möten på skandinaviska mässor – det innebär många tillfällen till nya kontakter och affärer.

Boken Mässguru kom ut första gången 2004. Den sålde i över 40 000 exemplar och översattes till flera språk. Nu har författarna Magnus och Maria Jansson skrivit om och uppdaterat boken med färska aktuella exempel. De ger också en rad goda råd vad man kan tänka på som svensk utställare eller mässbesökare i andra länder. ”Mässkulturen skiljer sig åt mellan olika länder, det krävs helt olika metoder att nå besökare i Tyskland eller Kina”, säger Mikael Jansson.

Mässguru är tänkt som ett arbetsredskap för den mässansvarige på företag och organisationer. Allt för att skapa fler framgångsrika möten.

Mikael Jansson har arbetat med mässor och mässutveckling sedan 1980-talet, både ur ett arrangörs- och ett utställarperspektiv. Basen för verksamheten är det egna bolaget Fairlink, som arbetat med många av de största svenska mässorna. Mikael är en flitigt anlitad föreläsare och har skrivit flera böcker i ämnet.

Maria Jansson har en mångårig erfarenhet som strategisk kommunikatör inom flera olika verksamheter. Genom sin yrkesroll har hon en gedigen erfarenhet av att ställa ut på mässor och att arbeta med de utmaningar som en utställare ställs inför.

Önskar ni recensionsexemplar eller vill komma i kontakt med författaren kontaktar ni: Sarah Nylund på Roos & Tegner sarah.nylund@roostegner.se eller tel 070-378 03 58

Mikael Jansson