Så omvandlas big data till träffsäker kommunikation

Att nå ut till sina kunder med relevant och övertygande kommunikation har varit en utmaning sedan urminnes tider. Skillnaden idag är att marknadsförare har avancerade tekniska lösningar till hjälp. Framväxten av sociala medier leder samtidigt till att mängden kontaktytor gentemot kunderna ökar markant. Så hur ska företagen kommunicera med sina kunder på flera kanaler och guida dem rätt genom köpprocessen? Om exakt detta handlar boken "Data Driven Marketing".

Som marknadsförare handlar det om att utnyttja tekniken och hitta smarta sätt att nå ut till kunderna. I boken Data Driven Marketing går författaren Mattias Ward in på djupet i dessa frågor. Som grundare av Innometrics (numera en del av APSIS) har Mattias Ward över tio års erfarenhet av att hjälpa företag både i Sverige och internationellt med att omvandla data till träffsäker kommunikation och bättre kundupplevelser. Boken, som är skriven på engelska, representerar ett nytt förhållningssätt till big data och marknadsföring.
- Många företag fokuserar på insikter och analys av data men klarar inte av att omvandla insikterna till kommunikation med kunder. Det är i kontakten med kunder som du bygger lojalitet och skapar försäljning. Det här tankesättet återspeglas genom boken. Den är ett resultat av ett nära samarbete med kollegor som bidragit med värdefulla erfarenheter och kunskap om datadriven marknadsföring. Tillsammans besitter vi en stark kompetens som vi nu delar med oss av, säger Mattias Ward.
Genom bokens avsnitt får läsaren en introduktion till datadriven marknadsföring samt en mängd konkreta råd och verktyg för att arbeta smartare med data. Boken är rik på exempel från företag som arbetar med datadriven marknadsföring för att uppnå ökad försäljning, större engagemang eller en bättre kundupplevelser. Dessa exempel ger värdefulla insikter för alla som är intresserade av avancerad digital marknadsföring.
Den här boken riktar sig till digitala marknadsförare som vill ligga i framkant, till marknadschefer som letar efter nya sätt att skapa tillväxt och till alla som vill veta hur relevant data kan omvandlas till en effektiv marknadsföring och kommunikation i en ”multi-channel, multi-device world”.

Önskar ni recensionsexemplar eller vill komma i kontakt med författaren kontaktar ni: Sarah Nylund på Roos & Tegner sarah.nylund@roostegner.se eller tel 070-378 03 58

Mattias Ward