Snabbväxarna 2013 – förebilderna i svenskt näringsliv

För 19:e året i rad publicerar Ahrens & Partners tillväxtlistan, en tävling för medelstora och stora företag där snabb, lönsam och uthållig tillväxt står i fokus. För andra året i rad presenteras listan i bokform. Förutom listan innehåller även boken djuplodande intervjuer med företagen på listan tillsammans med artiklar, trendanalyser, maratontabeller och statistik.

”Jag får ofta frågan vad företagen på tillväxtlistan har gemensamt. Mitt svar är alltid detsamma – de är bäst på det de gör, de är långsiktiga och så är de hungriga. Det är med kunnande och vilja som tillväxt kan skapas i alla branscher – inget annat behövs!” Lars Diethelm, partner på Ahrens & Partners

Topp-5 Snabbväxarna 2013 (% utgör genomsnittliga tillväxttakten senaste 6 åren):

1. Klarna Holding AB, 115,07 %
2. Logent AB, 103 %
3. ApQ El, 98,94 %
4. Framtiden i Sverige AB, 81,10 %
5. Apsis International, 68,96 %

På årets lista noterar vi…

• Snabbväxarna skapar jobb. Under senaste 7-årsperioden har företagen på Ahrens Tillväxtlista ökat antalet  anställda från 3 289 till 15 879 och därmed skapat 12 590 nya jobb.
  • Snabb tillväxt kan skapas i alla branscher. Bemanning, bygg och IT står för en dryg tredjedel av bolagen. De resterade två tredjedelarna är fördelade över 18 andra branscher som inkluderar allt från bank till utbildning.
  • Snabbväxare växer även i lågkonjunktur. Detta år är det fler bolag på listan än i fjol, det vill säga 55 stycken jämfört med 36 företag förra året.
  • Dessa 55 företag representerar sammanlagd omsättning på 25 miljarder, det är 4,5 gånger så mycket som de omsatte för sju år sedan. Pengar som skapar både nya affärer och arbetstillfällen. Vinsten som bidrar till vår allas statskassa är efter skatt på imponerande 8 procent.

Ahrens tar fram tillväxtlistan för att lyfta fram de företag i Sverige som växer snabbt och länge, som skapar jobb och som bidrar till näringslivets förnyelse. Kriterierna är hårda, för både tillväxttakten, lönsamheten och storleken på företaget. ”Målsättningen är att uppmärksamma den här gruppen av spännande företag och samtidigt få ett mått på hur bra det går för de svenska företagen", säger Michael Engström, vd Ahrens & Partners.

"Det känns helt rätt för Roos & Tegnér att ge ut boken Snabbväxarna 2013, som presenterar de företag i Sverige som skapar jobb och bidrar till näringslivets förnyelse. Vi är ett uppstickarförlag, vi vågar också gå mot strömmen och hitta nya vägar, och vi växer med 25% om året. Sverige behöver fler tillväxtföretag, vi tycker att företagen i den här boken är utmärkta flaggskepp." Michael Tegnér, VD för Roos & Tegnér AB, utgivare av boken Snabbväxarna 2013.

Vid frågor om tillväxtlistan: kontakta Lars Diethelm på Ahrens & Partners lars.diethelm@ahrens.se alt 0702-388 999.

För recensionsex av Snabbväxarna 2013: kontakta Malin Tenghamn på Roos & Tegnér malin@roostegner.se alt 040-674 75 53.

OM TILLVÄXTLISTAN Ahrens & Partners tillväxtlista har funnits sedan 1993 och mäter snabb, lönsam, uthållig tillväxt bland medelstora till stora företag i Sverige. Kriterierna utformades 1993 tillsammans med Peter Malmqvist, finansanalytiker och fd ekonomijournalist. Tre år senare fick listan en uppfräschning då nuvarande finansminister Anders Borg (som på den tiden arbetade som chef för SvD Näringsliv) hjälpte till att justera kriterierna.

AHRENS & PARTNERS erbjuder konsulttjänster, utbildning och litteratur som fokuserar på tillväxt och tillväxtföretag. Företaget publicerar sen 1993 tillväxtlistan Snabbväxarna som lyfter fram Sveriges vassaste bolag. www.ahrens.se

ROOS & TEGNÉR är ett uppstickarförlag som inte drar sig för att våga göra det annorlunda och pröva nya vägar för sin utgivning. Tanken är att böckerna ska inspirera, utveckla och roa, verksamheten präglas av både djup och bredd. www.roostegner.se.