Snabbväxarnas hemligheter: alla företag kan växa.

Så gott som alla företagare drömmer om att växa med lönsamhet. Bara en procent lyckas. Vad karakteriserar dessa företag? Vilka är framgångsfaktorerna? Och vilka är de vanligaste fallgroparna som det gäller att se upp för? I "Snabbväxarnas hemligheter" delar Lars Diethelm och Michael Engström med sig av sin långa och gedigna verksamhet som framgångsrika tillväxtbyggare. I boken sammanfattas på ett lättillgängligt sätt aktuell forskning inom området, generöst illustrerad med exempel ur verkligheten. Boken presenterar de faktorer som snabbväxarna har gemensamt och fungerar samtidigt som en praktisk handbok i tillväxtbyggande. Med hjälp av en handgriplig process och konkreta verktyg kan du, själv eller tillsammans med din ledningsgrupp, utveckla en tillväxtplan för just ditt företag.

När vi berättar att vi bara arbetar med företag som vill växa så får vi ofta kommentaren: ”Det vill väl alla företag!” Ja, det skulle man kunna tro, men så är det faktiskt inte. En stor andel av Sveriges företagare är nöjda som det är. Vi har inga synpunkter på det. Våra kunder, som alltså vill växa, måste ju ha någon att köra om. Att det är så här bekräftas av statistiken: Av Sveriges alla företag är det bara 1 % som växer. Mindre än 1 % av alla så hyllade Gaseller klarar att växa under en ny 3-årscykel. 25 % av alla nystartade företag slår igen inom tolv månader, 33 % inom 36 månader och enbart 33 % av de överlevande kan ännu efter tre år försörja sina grundare, berättar Lars Diethelm.

Michael Engström fortsätter: Studier visar att en stor del av de företag som vill växa känner en stor osäkerhet kring hur de ska göra för att skapa tillväxt. Det finns helt enkelt en kompetensbrist. Synd, tycker vi, men inte så konstigt. Kunskapen att bygga tillväxtföretag är inget vi får med bröstmjölken. Ingenstans under den obligatoriska eller frivilliga utbildningen i Sverige får vi lära oss något som vi har mycket nytta av för att driva snabbväxande bolag. Snarare tvärtom. De som väljer att läsa någon form av företagsekonomi får oftast lära sig saker som är direkt kontraproduktivt för att skapa tillväxt.

Om författarna

Lars Diethelm och Michael Engström har tillsammans över 50 års erfarenhet av att skapa lönsam tillväxt i olika företag, branscher och delar av världen. Till vardags äger och driver de tillväxtkonceptet Ahrens Rapid Growth.

Roos & Tegnér är ett allmänutgivande och oberoende bokförlag. Vi ger ut facklitteratur inom flera områden, främst management, populärpsykologi och personlig utveckling, men även till exempel resor, humor, trädgård, inredning och mat.

Vi ser oss själva som ett nytänkande och flexibelt förlag. Vi är alltid öppna för nya idéer och samarbeten, vi är lösningsfokuserade och ser möjligheter där andra ser problem. Där de stora traditionstyngda förlagshusen agerar långsamt och stelbent hittar Roos & Tegnér kreativa och nydanande lösningar. Vi har alltid fullt fokus på PR, sälj och marknadsföring och använder gärna för branschen okonventionella metoder.

Besök oss på www.roostegner.se