Tidnings-vd:n delar sina bästa misstag i ny bok

Pontus Bodelsson har under sina 20 år som vd på olika företag begått många misstag. När han nu ger ut en ny bok, Ledarskap för förändring - Mina 79 bästa misstag och annat värdefullt, står just misstagen i centrum. Anledningen är enkel: boken handlar om hur man som ledare på bästa sätt tar sig an utmaningen att förändra en organisation, och eftersom misstag är en konsekvens av att skapa nytt ska de ses som något värdefullt. Misstagen har utvecklat hans ledarskap.

Efter 20 år som vd tar Pontus Bodelsson ett unikt grepp genom att våga berätta om sina misstag. Författaren menar att fler borde reflektera kring sina misstag och öppet tala om dem. Det skulle skapa ett bättre samhälle.

Förändring innebär en svår utmaning för alla ledare och den här boken ger med sitt oväntade grepp tankeväckande insikter och handfasta råd för såväl den nytillträdde mellanchefen som det erfarna styrelseproffset. Pontus mixar egna erfarenheter av förändringsarbete, innovation och digitalisering med klokskap från andra företagsledare, forskare och tänkare. Genom bokens 79 misstag och en ny förändringsmodell leds läsaren fram till tio praktiska principer för förändring.

– Förändringsresor är aldrig enkla, men ofta nödvändiga. En levande organisation blir aldrig färdig, kan aldrig slå sig till ro. Erfarenhet är att känna igen misstag och vi borde bli bättre på att dela med oss. Japanska forskare har visat att till och med vissa apor lär av varandras misstag. Apfamiljen makaker har en särskild plats i hjärnan där just andras misstag sparas., säger Pontus Bodelsson.

Med erfarenhet av att ta bolag som till exempel Nationalencyklopedin, Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad genom stora digitala utvecklingsprocesser använder han sina egna misstag för att vara ett stöd i det förändringsarbete som läsaren går igenom eller kommer inleda i det bolag där hen är verksam.

”De globala organisationerna har tillåtits bilda en trubbig skola som inte fungerar för merparten av verksamheter. Vad jag beskriver är därför inte hur 400 000 medarbetare ska ställas om på IBM, utan främst hur 99 procent av Sveriges företag kan arbeta med förändring. Nästan alla svenska bolag har några hundra medarbetare eller färre och det innebär helt andra förutsättningar än för globala giganter. Förankring är falsk delaktighet.”

- ur boken

Pontus Bodelsson har varit vd sedan 1998, senast på HD-Sydsvenskan och dessförinnan bl.a. på Nationalencyklopedin. Han sitter i flera styrelser, som t.ex. e-hälsoföretaget Min Doktor. Pontus har tagit en Executive MBA, är ekonom och jur.kand. från Lunds universitet och har studerat förändringsledarskap vid Harvard Business School. Han har tidigare skrivit ”Management by Glädje” (2012) och utnämndes 2013 till Skånes mest inspirerande ledare.

Boken utkommer den 8 maj 2018

vilhelm@gulpr.se eller 0736-90 74 09

Citat

”Boken förmedlar djupa insikter genom unik och systematisk reflektion, och punkterar samtidigt en rad myter. Boken synliggör nya samband för ledare och ger mycket matnyttigt också för styrelser. Det personliga berättandet och självdistansen lockar till sträckläsning!”
Pia Gideon, styrelseordförande Action Aid och Klövern
”Jag önskar att jag hade läst boken tidigare i mitt yrkesliv! Den är full av goda råd och insiktsfulla lösningar för framgångsrikt förändringsarbete. Denna bok bör ingå i alla ledarutvecklingsprogram.”
Magnus Skiöld, styrelseordförande och f.d. vd Midroc Properities Group
”Jag har arbetat med ledarutveckling i över 20 år med tusentals chefer. Pontus är den bästa chef jag träffat och han har aldrig valt de enkla uppdragen utan de utmanande med radikal förändring. Så när Pontus delar med sig av sina misstag och principer så läser man med stor behållning!”
Ulf Johansson, professor i företagsekonomi
”Det här är en bok för den som vill undvika att begå andras misstag och vill förstå hur man lär sig av sina egna. Författaren ger tänkvärda lärdomar för den som vill excellera som förändringsledare!”
Jörgen Haglind, Senior Vice President Tetra Laval Group
”Pontus berättar på ett roligt och initierat sätt och visar vikten av att våga prova och lära sig. Det är avgörande för varje framgångsrikt innovationsprojekt. En både viktig och läsvärd bok.”
Linus Wiebe, Innovationsdirektör vid Lunds universitet