Halländska Gårdschips bästa naturchipset enligt Hushållningssällskapet

Report this content

Gårdschips i Laholm har utsetts till ”Bäst i test” bland svenska naturchips, enligt ett test utfört av Hushållningssällskapet. Det är Gårdschips smak Crème Fraiche som får bäst betyg vad gäller konsistens och knaprighet, (4,11 av 5 poäng) och toppbetyg på det allmänna smakomdömet. Varumärket Gårdschips ägs av Rootfruit Scandinavia AB som även producerar kravmärkta rotfruktschips under varumärket Rootfruit.

- Att få bäst betyg på både smak och knaprighet känns fantastiskt roligt. Just konsistensen på chipsen är oerhört viktigt för alla som producerar ekologiska och handkokade chips. Det är också ett kvitto på att varumärket Gårdschips på kort tid har blivit en stark aktör på marknaden, säger Richard Grönevall, vd på Rootfruit Scandinavia AB, som förvärvade Gårdschips 2010.

Smaken Crème Fraiche är en av Gårdschips mest populära smaker som lanserades 2012. Liksom alla Gårdschips produkter handkokas chipsen enligt den amerikanska metoden kettle cooking. Det innebär att potatisen tvättas, skivas med skalet på och sänks ned i ett kar med olja. Tillverkningsprocessen gör att chipsen blir både nyttigare och godare.

- Idag är konsumenterna måna om vad de stoppar i sig och tar gärna reda på var råvarorna kommer ifrån. Att värna om miljön genom närproducerade råvaror är därför oerhört viktigt för oss. Vi ser fram emot att lansera ett ännu bredare utbud med både potatischips och rotfruktschips under hösten, säger Richard Grönevall.

Gårdschips säljs bland annat på Hemköp, ICA Maxi, ICA Kvantum och Ica Supermarket samt Konsum Värmland och en del Coop-butiker. Pris 20-22 kronor.

Fakta om testet
Förutom Gårdschips ingick Svenska Lantchips, Bjärechips, Estrella Västkustchips och OLW naturchips i testet. 18 personer deltog i Hushållningssällskapets testpanel, som genomfördes enskilt under en vecka. Testpersonerna var i åldrarna 12-60 år med en majoritet på 35-40 år. Chipsen har varit anonymiserade, påfyllda i skålar varje dag och täckta med folie. Chipsen är bedömda efter smak, färg, utseende, textur och allmänt omdöme på en skala från 1 till 5.

För mer information, vänligen kontakta:
Richard Grönevall, vd Rootfruit Scandinavia AB, telefon: 0709-22 40 15, e-post: richard@rootfruit.se

www.rootfruit.se

Rootfruit Scandinavia AB producerar ekologiska och kravmärkta potatischips under namnet Gårdschips samt exklusiva rotfruktssnacks. Produktionen och huvudkontor finns i Laholm. Rootfruits produkter säljs även i Norge. Företaget har haft en kraftig tillväxt sedan starten 2007 och är inne i ett expansivt skede med export till ytterligare marknader. 2013 redovisar Rootfruit Scandinavia en omsättningsökning på över 30 procent www.rootfruit.se

Taggar: