Antal aktier och röster samt omräkning av konvertibler och teckningsoptioner i Rörvik Timber

I enlighet med beslut på Rörvik Timber AB (publ.)s (”Rörvik Timber”) årsstämma den 12 april 2013 genomfördes under maj/juni 2013 dels en riktad företrädesemission, dels en kvittningsemission.

Efter emissionerna uppgår antalet aktier i Rörvik Timber till sammanlagt 169 722 458 (tidigare 6 245 036) och antalet röster i bolaget till sammanlagt 169 866 908 (tidigare 6 389 486). Av det sammanlagda antal aktier är 16 050 (oförändrat) A-aktier, med vardera tio röster, och 169 706 408 (tidigare 6 228 986) B-aktier, med vardera en röst.

Med anledning av emissionerna har Rörvik Timber genomfört omräkning av dels de konvertibler (serie 2011/2016) som bolaget gav ut i juni 2011 av vilka för närvarande nominellt 18 768 412,83 (tidigare 206 076 380,95 SEK) är utestående, dels de 1 000 000 teckningsoptioner (serie 2009/2013) som bolaget gav ut i december 2009.

Efter omräkning med anledning av emissionerna är konverteringskursen för Rörvik Timbers konvertibler (serie 2011/2016) 8,66 SEK. Konvertiblerna kan således komma att öka antalet B-aktier i Rörvik Timber med högst 2 167 253. Konvertiblerna kan precis som tidigare utnyttjas för konvertering till B-aktier till och med den 31 maj 2016.

Efter omräkning med anledning av sammanläggningen berättigar varje teckningsoption (serie 2009/2013) till teckning av 1,27 nya B-aktier till en teckningskurs om 7,88 SEK per aktie. Teckningsoptionerna kan således komma att öka antalet B-aktier i Rörvik med högst 1 270 000. Teckningsoptionerna kan precis som tidigare utnyttjas för teckning av B-aktier till och med den 15 december 2013.

Rörvik Timber AB tillförs genom genomförda nyemissioner cirka 390 MSEK i eget kapital, vilket minskar de räntebärande skulderna och ökar likviditeten.

”Vi har genom vårt deltagande i emissionerna ökat vårt ägande till cirka 79 procent och stödjer Bolagets ambitioner att delta i konsolideringen av sågverksindustrin i södra Sverige”, säger Sven A Olsson, VD för Bolagets huvudägare Meerwind AB och styrelseordförande i Rörvik Timber.

”Förstärkningen av Rörvik Timbers finanser i kombination med en stark huvudägare gör att vi kan fortsätta att förbättra den kortsiktiga lönsamheten och jobba långsiktigt med våra råvaruleverantörer, skogsentreprenörer och kunder”, säger Per Rodert, VD för Rörvik Timber.

Huskvarna den 28 juni 2013

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 9 produktionsenheter i södra Sverige. Koncernen består av 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering och en enhet för stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis.

Tel: +46 (0)36-580 11 40
Org.nr. 556541-2086

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 juni 2013 kl 14,00.