BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2013

• Ökade priser och leveransvolymer i kombination med låga lager indikerar att sågverksindustrin har passerat botten i den värsta lågkonjunkturen sedan 70-talet. Efterfrågan ökar på ett flertal av de stora trävarumarknaderna. Råvarupriset ligger fortsatt väsentligt högre i södra Sverige än i övriga landet. Råvarubalansen i södra Sverige måste förbättras genom en strukturering av industrin och en ökad import.
  • Resultatet före avskrivningar(Ebitda) för fjärde kvartalet är positivt och uppgår till 3 Mkr(-43), en förbättring med 46 Mkr. Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet har förbättrats med 46 Mkr och uppgår till -10 Mkr (-56). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -110 Mkr (11) och har till stor del påverkats av ett ökat behov av rörelsekapital för ökad produktion samt normal säsongsvariation. Bolaget har under fjärde kvartalet ökat produktionstakten till ett cirka 65 % kapacitetsutnyttjande (från en nivå på cirka 45 %). Ökningen av utnyttjandegraden fortsätter under början av 2014 för att under andra kvartalet överstiga 80 %.
  • Nettoomsättningen för 2013 uppgick till 1 287 Mkr (1 488). Rörelseresultatet förbättrades med 63 Mkr och uppgick till -72 Mkr (-135) och ett resultat före skatt på -102 Mkr(-179).

Resultatet efter skatt uppgår till – 146 Mkr och har påverkats av en nedskrivning av uppbokad uppskjuten skatt med 44 Mkr. Nedskrivningen görs för att följa de regler som gäller för värdering av denna fordran när ett bolag under en period redovisat skattemässiga underskott. Den genom-förda finansiella förstärkningen tillsammans med bolagets affärsplan försvarar fordran, vilket innebär att det uppbokade förlustavdraget som saknar tidsbegränsning kommer att kunna utnyttjas inom skälig tid. Efter kvittning mot uppskjutna skatteskulder uppgår den redovisade uppskjutna skattefordran till 50 Mkr. Den uppskjutna skattefordran hänförlig till underskottsavdrag motsvarar underskottsavdrag på 273 Mkr. Utöver ovanstående finns skattemässiga underskotts-avdrag om ca 734 Mkr för vilka uppskjuten skattefordran ej aktiverats. Detta innebär att bolaget kan redovisa skattemässiga vinster på totalt ca 1 007 Mkr innan skatt kommer att behöva betalas. När bolaget kommer i skatteposition stärker förlustavdraget likviditeten och den finansiella ställningen.
  • Förstärkningen av bolagets finansiella ställning är genomförd under maj månad. Bolaget har genom två emissioner tillförts cirka 390 Mkr, vilket minskat de räntebärande skulderna, ökar eget kapital och likviditet. Genom att delta fullt ut i emissionerna har bolaget huvudägare Meerwind AB ökat sitt ägande till cirka 79 %.
    Förlängning av långfristigt kreditavtal med bolagets huvudbank Nordea Bank AB till och med 31 december 2015. Huvudägaren har gett bolaget rörelsekrediter för ökad produktion och för sedvanlig säsongsfinansiering.
  • För att öka importen har bolaget under året etablerat ett anskaffningsbolag i Ryssland.
  • Bolaget har renodlat verksamheten och avyttrat rörelsen i AB Burseryds List till Bäckegårds List AB per den 1 juli 2013.
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2013 .

Per Rodert, vd, 0705-93 11 45

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 13,40 den 21 februari 2014.

Taggar: