DELÅRSRAPPORT Januari - juni 2008

-----------------------------------------------------------------------
Nettoomsättningen uppgick till 1 304 Mkr (1 349).
-----------------------------------------------------------------------
Rörelseresultatet uppgick till -44 Mkr (171).
Det försämrade resultatet för perioden i jämförelse med föregående år
beror främst på lägre försäljningspriser för sågade trävaror -181 Mkr, en
högre råvarukostnad -26 Mkr samt en nedskrivning av lager av sågade trä-
varor av lägre kvaliteter -14 Mkr.
-----------------------------------------------------------------------
Rörelseresultatet för det andra kvartalet uppgick till -40 Mkr (93).
-----------------------------------------------------------------------
Resultatet efter skatt uppgick till -52 Mkr (115).
-----------------------------------------------------------------------
Resultatet per aktie var –3,72 kr (8,30).
Avkastningen på sysselsatt kapital var –7,4 % (40,4).
-----------------------------------------------------------------------
Rörelseresultatet för affärsområde Timber uppgick till -41 Mkr (172).
Rörelsemarginalen var –3,7 % (15,8).
Rörelseresultatet för kvartalet var -36 Mkr (95).
Rörelsemarginalen var –5,8 % (19,1).
-----------------------------------------------------------------------
Rörelseresultatet för affärsområde Råvara blev 6 Mkr (6).
Rörelsemarginalen uppgick till 2,6 % (2,3).
Rörelseresultatet för kvartalet blev 2 Mkr (2).
Rörelsemarginalen uppgick till 1,4 % (1,8).
-----------------------------------------------------------------------
Under perioden har råvaruinköpsbolaget Norsk Virke AS förvärvats.

RÖRVIK TIMBER AB (PUBL), Org nr 556541-2086
Huvudkontor: Grännavägen 24
Box 18, S- 561 21 Huskvarna
Tele + 46 36 – 580 11 40

KONCERNENS VERKSAMHET
Koncernen bedriver träförädling vid tolv produktionsenheter i södra Sverige. Verksamheten bedrivs i två affärsområden.
I AO Timber ingår koncernens sju sågverk med en årstakt överstigande 900.000 m3, två enheter för tryckimpregnering samt enheterna för byggnadslist, limfog och stallströ. AO Råvara består av koncernens råvaruanskaffning till egna sågverk och en betydande tradingverksamhet.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT
Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 1 304 Mkr (1 349) och rörelseresultatet före finansiella poster till -44 Mkr (171).

Det försämrade resultatet för perioden i jämförelse med föregående år beror på väsentligt lägre försäljningspriser -181 Mkr för sågade trävaror, en högre råvarukostnad -26 Mkr och en nedskrivning av lager av sågade trävaror av lägre kvaliteter -14 Mkr.

Resultatet efter finansiella poster uppgick till
-72 Mkr (160).
Avkastning på sysselsatt kapital uppgick till
-7,4 % (40,4).

ANDRA KVARTALET
Koncernens nettoomsättning under det andra kvartalet var 722 Mkr (611) och resultatet efter finansiella poster uppgick till –55 Mkr (87).

FÖRETAGSAFFÄRER
Rörvik Timber har under flera år haft ett samarbete med Norsk Virke. Detta utökas nu genom att Rörvik Timber har förvärvat samtliga aktier i bolaget.

Förvärvet är ett led i bolagets strategi att vara en ledande aktör i handel med träråvaror.

Norsk Virke, som under det senaste räkenskapsåret omsatte 84 MNOK, är ett råvarubolag som köper timmer, massaved och brännved främst i de östra delarna av Norge.

AFFÄRSOMRÅDE TIMBER
Nettoomsättningen för affärsområdet uppgick till 1 115 Mkr (1 090).
Rörelseresultatet blev – 41 Mkr (172).

Det försämrade resultatet för perioden i jämförelse med föregående år beror på väsenligt lägre försäljningspriser -181 Mkr för sågade trävaror, en högre råvarukostnad -26 Mkr och en nedskrivning av lager av sågade trävaror av lägre kvaliteter -14 Mkr.

Sågproduktionen under perioden steg till
468.000 m3 (401.000). Årstakten i koncernens anläggningar är för närvarande drygt 900.000 m³.

Marknad
Marknaden för sågade trävaror har säsongsmässigt förbättrats under andra kvartalet. Denna förbättring i kombination med att ett flertal producenter genomfört produktionsbegränsningar har lett till att de tidigare höga lagernivåerna börjat sjunka. Det stora utbudet under perioden har dock lett till fortsatt pressade priser.
Utvecklingen på den finansiella marknaden och byggkonjunkturen i Europa och USA har negativt påverkat hela trävarumark-naden. På ett flertal marknader, däribland USA, Storbritannien, Irland och Spanien har nybyggnationen snabbt sjunkit till rekordlåga nivåer. Merparten av Rörvik Timbers försäljning av sågade trävaror går till Sverige, Nordeuropa och Medelhavsområdet (inkl Nordafrika).

Branschens exportprisindex på sågad fura och gran har gått ner med cirka 18 % under första halvåret jämfört med årsskiftet.

Ett flertal producenter har aviserat ytterligare produktionsbegränsningar på grund av timmerbrist eller av marknadsskäl.

För våra tryckimpregnerade produkter har efterfrågan varit bra, dock har även dessa drabbats av samma prisnedgång som för övriga sågade trävaror.
Träförädlingsenheterna Burseryds List, Bju i Rottne (limfog) och Swedfore (stallströ) visar stabil utveckling och bra resultat.
Avsättningen för våra biprodukter har under kvartalet varit fortsatt stark.

AFFÄRSOMRÅDE RÅVARA
Nettoomsättningen för affärsområdet uppgick till 851 Mkr (736), varav 625 (477) avser internleveranser.
Rörelseresultatet blev 6 Mkr (6).

Råvaruflödet har under året varit fortsatt starkt i södra Sverige.
Vi har ca 470.000 m3fub i vattenlager avsedda för användning i egna sågverk, vilket motsvarar drygt 3 månaders förbrukning. Kvaliteten är bra och kontrolleras regelbundet.

Råvarupriset har under virkessäsongen varit stabilt dock på en högre nivå än föregående år. Inför den nya säsongen kommer timmerpriset att sänkas med cirka 50 kr/m3 i södra Sverige

Affärsområdets råvarustrategi innebär att anskaffningen även i fortsättningen väsentligt kommer att överskrida behovet vid egna verk.
Skälet till detta är att säkerställa att tillräcklig råvara finns i alla konjunkturlägen och att hålla nere råvarukostnaden. Genom hög aktivitet i råvaruhandeln skapas ett nätverk som ger underlag för råvaruhandel och bytesaffärer.

Rörvik Skog AB ansvarar för anskaffning och förser våra egna sågverk med råvara. Tradingverksamheten, som bedriver handel med såväl sågtimmer som massaved och flis, sker i Wijkström Timber AB genom ett väl uppbyggt nätverk i norra Europa

Stora volymavtal har tecknats med flera leverantörer i såväl Sverige som utomlands.
Rörvik Timber beräknar att hantera ett flöde av timmer och massaved som beräknas uppgå till mer än 4 miljoner m³.

FRAMTIDSUTSIKTER
Den säsongsmässiga återhämtningen av trävarumarknaden har medfört högre leveranser och en reducering av branschens stora lager. Det kommer i det korta perspektivet att krävas ytterligare produktionsbegränsningar för att återställa balansen i marknaden. En normalisering av lagernivån bedöms först ske mot slutet av året.
Konjunkturprognoserna har för de stora industriländerna skrivits ner bl.a. på grund av den finansiella oron. Byggandet som är drivkraften för trävarukonsumtionen har bromsats upp överlag men mest tydligt under de senaste tre åren i USA. Osäkerheten om när vi ser den definitiva vändningen är stor.
Mot bakgrund av ovanstående planerar Rörvik för att vidtaga produktions-
begränsning under hösten och i samband med jul och nyår.

I ett längre perspektiv kvarstår bedömningen att marknadsutsikterna för trävaror är goda.

Utsikterna för råvaruhandeln under de närmaste åren är goda genom de avtal och nätverk som skapats under de senaste åren.

INVESTERINGAR
Koncernens investeringar uppgick till 132 Mkr (39) och avser i huvudsak maskiner och inventarier.
Av nämnda investeringar finansieras 79 Mkr via finansiell leasing.

Vad gäller investeringen i nytt sågverk i Norrköping fortskrider projektet enligt plan.

LIKVIDITET
Likvida medel och beviljade outnyttjade krediter uppgick till 92 Mkr (121).

AKTIEDATA OCH NYCKELTAL
Resultatet per aktie uppgick till –3,72 kr
(8,30). Eget kapital per aktie uppgick till 29,45 kr (29,4). Soliditeten var 20,2 % (28,3).

RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER
Koncernens väsentliga risk- och osäkerhetsfaktorer inkluderar affärsmässiga risker förknippade med kunder och leverantörer samt andra omvärldsfaktorer. Till detta kommer finansiella risker till följd av valutakurser och räntenivåer.
De affärsmässiga riskerna består främst av prisutvecklingen på sågade trävaror som till stor del påverkas av den rådande världs-
konjunkturen. Den färdiga produkten är mycket känslig för priset på råvara och energi, då dessa båda parametrar står för en stor del av produktens tillverkningskostnad. Rörvik Timbers råvarustrategi är att anskaffningen av råvara allt väsentligt ska överskrida behovet vid egna verk. Skälet till detta är att säkerställa att tillräcklig råvara finns i alla konjunkturlägen och att hålla nere råvarukostnaden. I de flesta fall avtalas om pris och volym för leverans under en viss tid. Rörvik Timber påtager sig med dessa avtal en prisrisk.
Kostnaden för energi är betydande för Rörvik Timber. Koncernens strategi är att långsiktigt via terminskontrakt säkerställa rimlig kontroll av kostnadsnivån vad gäller el.
En redogörelse för koncernens hantering av de finansiella riskerna finns på sidan 44 i årsredovisningen för 2007.

TRANSAKTIONER MED NÄRSTÅENDE
Inga transaktioner har ägt rum mellan Rörvik Timber och närstående som väsentligt påverkat koncernens ställning och resultat. Samtliga transaktioner som sker mellan Rörvik Timber och närstående bolag prissätts enligt gällande marknadsvillkor.

REDOVISNINGSPRINCIPER
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34 Delårsrapportering och årsredovisningslagen.
Redovisningsprinciperna är oförändrade i jämförelse med de tillämpade i 2007 års årsredovisning.

NÄSTA RAPPORTDATUM
Publicering av delårsrapporten för perioden januari - september kommer att ske tisdagen den 25 november 2008.

Huskvarna den 29 augusti 2008

Rörvik Timber AB (publ.)

Johan Hansen

Rolf Ekedahl

Nils Kuylenstierna

Cornelia Strauss

Bo Lerenius

Göran Sundström

Tommy Halldin
Arbetstagarrepresentant

Bo Lindwall
Arbetstagarrepresentant

Per Rodert, verkställande direktör

Denna delårsrapport har inte varit föremål för särskild granskning av bolagets revisor.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Per Rodert, vd, 0705-93 11 45

Informationen lämnas för offentliggörande den 29 augusti 2008 kl 14,15.