DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2014

• Under tredje kvartalet har vi haft en något svagare trävarumarknad med lägre priser i lokal valuta, dock har en försvagning av den svenska kronan kompenserat denna nedgång. Råvarupriset ligger fortsatt väsentligt högre i södra Sverige än i övriga landet. Råvarubalansen i södra Sverige måste långsiktigt förbättras genom en strukturering av industrin och en ökad import.
  • Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 394 Mkr (291). Omsättningen för januari-september uppgår till 1 269 Mkr (944).
  • Fortsatt förbättring av resultatet.

Resultatet före avskrivningar (EBITDA) fortsätter att förbättras och uppgår för det tredje kvartalet till 13 Mkr (1), en förbättring med 12 Mkr. Resultatförbättringen förklaras av lägre kostnad per m3 genom ett högre kapacitetsutnyttjande. Resultatet har belastats av uppstartningskostnader i Ryssland med 4 Mkr och sedvanliga underhållskostnader i samband med semesterstopp. Koncernen har under kvartalet ökat produktionen till 133.000 m3 (90.000), vilket motsvarar ett kapacitetsutnyttjande på cirka 75 % av normal 2 skifts produktion. Ökningen av utnyttjandegraden kommer att fortsätta under hösten .

Resultatet före avskrivningar för hela perioden uppgår till 40 Mkr (-24).

Rörelseresultatet (EBIT) har förbättrats med 13 Mkr till 0 Mkr (-13) för det tredje kvartalet. Rörelseresultatet för hela perioden är 0 Mkr (-62).

Resultatet före skatt uppgår för det tredje kvartalet till -11 Mkr (-18).

• Högre kapacitetsutnyttjande och fokusering på investeringar för ökad effektivitet och ett bättre utbyte skall ytterligare sänka produktionskostnaderna och ge en bättre lönsamhet. När produktionen nu ökar i våra anläggningar ökar fokus på att eliminera flaskhalsar och att förbättra utbytet. Investeringar genomförs under fjärde kvartalet i sådana åtgärder i Boxholm och Myresjö till ett belopp på 15 Mkr och i effektivisering och ökad torkkapacitet i Rörvik med 20 Mkr.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för det tredje kvartalet uppgick till -25 Mkr (22) och har till stor del påverkats av ett ökat behov av rörelsekapital för den högre produktionstakten samt normal säsongsvariation.
  • Gunvor Group Ltd har den 30 september offentliggjort ett bud på samtliga utestående aktier och konvertibler i bolaget Budet är på 3,92 kronor per aktie och 100 % av nominellt belopp av konverteringslån 2011/2016. Erbjudandet går ut den 10 november 2014. Bolagets styrelse har den 17 oktober 2014 i ett uttalande rekommenderat aktieägarna och konvertibelinnehavarna att acceptera budet från Gunvor Group. Som stöd för styrelsens uttalande har Erik Penser Bankaktiebolag avgett en Fairness Opinion avseende skäligheten ur en finansiell synvinkel.
  • I revisorernas granskningsrapport lämnas uttalande med avvikande mening avseende värdet på uppskjutna skattefordringar.