Företrädesemissionen av konvertibler i Rörvik Timber fulltecknad

Rörvik Timber AB (publ) (”Rörvik Timber” eller ”Bolaget”) har slutfört den företrädesemission av konvertibler om totalt cirka 206 MSEK som beslutades av årsstämman den 9 maj 2011. Företrädesemissionen fulltecknades och tillför Bolaget cirka 206 MSEK före emissionskostnader.

Rörvik Timber har genom företrädesemissionen utgett ett konvertibelt lån om nominellt 206 082 485,95 SEK. Teckningskursen för konvertiblerna uppgick till 0,55 SEK för varje konvertibel om nominellt 0,55 SEK. Konvertiblerna förfaller till betalning den 30 juni 2016, såvida inte konvertering skett dessförinnan, och löper med en årlig ränta om 6 procent. Om marknadsräntan (Stibor 3 månader) vid ingången av en ny ränteperiod överstiger 5 procent löper dock konvertiblerna istället med en årlig ränta om 7 procent för sådan period. Konvertering till B-aktier kan ske under perioden 1 juli 2011 – 31 maj 2016. Vid full konvertering ökar antalet B-aktier i Rörvik Timber med 374 695 429, motsvarande en utspädning om 37,5 procent.

Företrädesemissionen av konvertibler tecknades till 60,90 procent av emissionsbeloppet med stöd av teckningsrätter. Därutöver inkom anmälningar om teckning av konvertibler utan stöd av teckningsrätter motsvarande 0,05 procent av emissionsbeloppet. Resterande del av företrädesemissionen, motsvarande 39,05 procent av emissionsbeloppet, tecknades av Bolagets huvudägare Meerwind AB, i enlighet med utställd emissionsgaranti. Meerwind AB:s emissionsgaranti berättigar inte till någon provision eller annan ersättning med anledning av dess åtagande. Besked om tilldelning lämnas genom utskick av avräkningsnota, vilken skall betalas i enlighet med anvisningarna på denna. Meddelande utgår endast till de som erhållit tilldelning.

Betalda tecknade konvertibler (BTU) kommer att ersättas med konvertibler så snart företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket, vilket beräknas ske i början av juli 2011. Därefter planerar Bolaget att konvertiblerna skall bli föremål för handel på NASDAQ OMX Stockholm eller annan marknadsplats.

Med anledning av företrädesemissionen av konvertibler har Rörvik Timber genomfört omräkning av de 1 000 000 teckningsoptioner (serie 2009/2013) som Bolaget gav ut i december 2009. Efter omräkningen berättigar varje teckningsoption till teckning av 19,89 nya B-aktier till en teckningskurs om 0,50 SEK (50 öre) per aktie. Teckningsoptionerna kan således komma att öka antalet B-aktier i Rörvik Timber med högst 19 890 000 aktier och aktiekapitalet med 9 945 000 SEK. Teckningsoptionerna kan precis som tidigare utnyttjas under perioden 15 december 2011 – 15 december 2013.

Rådgivare

Rörvik Timber har anlitat Erik Penser Bankaktiebolag som finansiell rådgivare och Roschier Advokatbyrå som legal rådgivare i samband med företrädesemissionen.

Huskvarna den 27 juni 2011

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 10 produktionsenheter i södra Sverige. Koncernen består av 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering samt enheterna för byggnadslist och stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis.

Tfn +46 (0)36-580 11 40

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08,30 den 27 juni 2011.