Kommuniké från årsstämma i Rörvik Timber AB (publ) den 7 maj 2014

Rörvik Timber AB (publ) höll under onsdagen den 7 maj 2014 sin årsstämma varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till det pressmeddelande som offentliggjordes den 4 april 2014 och den fullständiga kallelsen till årsstämman. Kallelse till årsstämman samt fullständiga förslag avseende stämmans beslut enligt nedan finns tillgängliga på bolagets hemsida, www.rtimber.se

Fastställande av balans- och resultaträkningar
Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2013.

Dispositioner beträffande bolagets resultat
Stämman beslutade om disposition beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen, i enlighet med styrelsens och den verkställande direktörens förslag, innebärande att minskning av överskottsfonden sker för att täcka den ansamlade förlusten.

Styrelse m.m
Stämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet för envar av styrelseledamöterna och den verkställande direktören för räkenskapsåret 2013.

Till styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämman 2015 omvaldes Rolf Ekedahl, Svante Adde, Per Rodert samt nyval av Jérôme Schurink . Jérôme har en BA(akademisk examen) från Business Administration and Masters in International Management från Universsity of Lausanne. Han har under de senaste 8 åren verkat som CFO inom Gunvor Group och hans nuvarande befattning är COO och investeringsansvarig inom Gunvor Group.

Vidare nyvaldes Svante Adde till styrelsens ordförande.

Styrelse- och revisionsarvoden
Stämman beslutade att styrelsearvode ska utgå med totalt 1 000 000 kronor varav 500 000 kronor ska tilldelas styrelsens ordförande och 250 000 kronor ska tilldelas var och en av de bolagsstämmovalda styrelseledamöterna som inte är anställda av bolaget. Vidare beslutade stämman att arvode för uppdrag i revisionsutskott ska utgå med 20 000 kronor till var och en av de tre ledamöterna och för uppdrag i ersättningsutskott med 20 000 kronor till var och en av de två ledamöterna.

Stämman beslutade också att ersättning till revisorer ska utgå enligt specificerad, av styrelsen granskad och godkänd, löpande räkning.

Val av revisorer
Stämman beslutade att välja Ernst & Young AB som revisor. Ernst & Young har valt att utse auktoriserade revisorn Stefan Engdahl till huvudansvarig.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman antog styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Beslut om valberedning
Stämman beslutade att valberedningen ska utses genom att de två röstmässigt största aktieägarna utser två ledamöter som tillsammans med styrelsens ordförande utgör valberedning. Avstämning ska göras per den 31 augusti 2014.

Ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bolagsordningen ska ändras så att bolagets styrelse, till den del den utses av årsstämman, ska bestå av lägst tre och högst nio ledamöter med lägst noll och högst fem suppleanter.

Huskvarna i maj 2013

För mer information, vänligen kontakta:
Per Rodert, VD Rörvik Timber AB, tel. 036-580 11 41

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 10 produktionsenheter i södra Sverige. Koncernen består av 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering samt enheterna för byggnadslist och stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis.

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 maj 2014 kl 16.30.