Rörvik Timber AB (publ) går ur företagsrekonstruktion

Rörvik Timber AB (publ) (”Rörvik Timber” eller ”Bolaget”) har sedan den 29 april 2009 varit under företagsrekonstruktion. Berörda tingsrätter har nu beslutat att Rörvik Timber och de övriga bolag i koncernen som varit under rekonstruktion går ur företagsrekonstruktionerna. Tingsrätternas beslut förväntas vinna laga kraft tre veckor efter respektive beslut. Genomförd rekonstruktionsplan Bolaget har tillsammans med rekonstruktören genomfört en rekonstruktionsplan som syftat till att förbättra koncernens resultat och finansiella ställning. Såsom tidigare offentliggjorts innebär den nu genomförda rekonstruktionsplanen i huvudsak att: – En marknadsanpassning och effektivisering av koncernens verksamhet har genomförts – Försäljning av vissa enheter har genomförts – Ett underhandsackord har överenskommits med koncernens största fordringsägare – Att offentliga ackord har fastställts i berörda bolag inom koncernen som i huvudsak innebär att fordringsägare får fullt betalt för fordringsbelopp upp till 500 000 kronor och 50 % betalt för överskjutande fordringsbelopp. Ackorden innebär att alla små och medelstora skogsägare, entreprenörer, transportörer och andra leverantörer i dessa bolag kommer att erhålla full betalning – Att Bolagets huvudbank har gjort eftergifter som i huvuddrag innebär att banken har skrivit av 150 Mkr av existerande lån samt konverterat ytterligare 100 Mkr av existerande lån till 87 500 000 B-aktier i Rörvik Timber – Att en nyemission om cirka 250 Mkr med företrädesrätt för Bolagets aktieägare har genomförts. Nyemissionen övertecknades med cirka 47,7 % – Att överenskommelser har träffats med koncernens leasegivare om en förstärkning av likviditeten under 2010 och 2011 genom anstånd med leaseavgifter och förlängningar av leasetiderna Utbetalning av ackordslikvider Utbetalning av de ackordslikvider som har fastställts i de offentliga ackorden skall ske senast tre månader efter respektive tingsrätts beslut och beräknas att påbörjas under maj månad 2010. Förstärkning av eget kapital och förbättrad soliditet – Proforma I enlighet med vad som närmare anges i det prospekt som upprättades i samband Bolagets nyligen genomförda nyemission, har de genomförda åtgärderna inneburit en förstärkning av balansräkningen proforma per den 31 december 2009. Eget kapital proforma per 31 december 2009 uppgick till 682 Mkr och soliditeten proforma per 31 december 2009 uppgick till 57,9 %. Operativa och finansiella tendenser Rörvik Timber har till dags datum fortsatt att vara under företagsrekonstruktion, vilket medfört fortsatta svårigheter att upprätthålla en normal produktion. Anskaffningen av råvara har försvårats av Bolagets finansiella ställning, bristande likviditet och den osäkerhet som rådde så länge Bolaget var under rekonstruktion, vilket medfört en fortsatt låg produktion varför Bolaget bedömer att resultatet för första kvartalet kommer att bli negativt. Nya större aktieägare I samband med de genomförda nyemissionerna har Meerwind AB den 3 maj 2010 meddelat att de äger cirka 42 % av aktierna i Bolaget och Nordea Bank AB den 29 april 2010 meddelat att de äger cirka 14 % av aktierna i Bolaget. Ändrat datum för årsstämma Årets årsstämma kommer att hållas den 9 juni 2010 istället för som tidigare aviserats den 18 juni 2010. Huskvarna den 5 maj 2010 Rörvik Timber AB (publ) Styrelsen