Rörvik Timber ABs (publ.) årsstämma den 23 maj 2012 beslöt att sammanlägga aktier

Styrelsens ordförande Conny Karlsson hälsade aktieägare och särskilt inbjudna gäster välkomna till årets årsstämma som hölls på bolagets huvudkontor i Huskvarna under dagen.

VD Per Rodert rapporterade att trävarubranschen befinner sig i en svår period med osäkerhet rörande byggkonjunkturen på de största marknaderna och höga råvarukostnader. Han poängterade att ett lägre råvarupris krävs för att ge industrin en acceptabel lönsamhetsnivå.

Val av styrelse
Stämman beslöt att styrelsen skall bestå av fem ordinarie ledamöter och inga suppleanter. Detta är en minskning med en person. Vidare beslöt stämman att omvälja styrelseledamöterna Rolf Ekedahl, Conny Karlsson, Barbro Rydell, Joakim Westh och Thomas Scheibel. Conny Karlsson omvaldes som styrelsens ordförande

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman beslutade att anta styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Beslut om valberedning
Stämman beslutade att valberedningen skall utses genom att de två största aktieägarna utser två ledamöter som tillsammans med styrelsens ordförande utgör valberedning. Avstämning skall göras per den 31 augusti.

Beslut om justering av bolagsordningen
Stämman tog beslut om att justera § 6 i bolagsordningen så att bestämmelsen bland annat beskriver företrädesrätt vid kvittningsemissioner och vad som gäller avseende konvertibler och teckningsoptioner.

Beslut om sammanläggning av aktier mm
Stämman tog beslut om sammanläggning av aktier 1:100, varigenom 100 aktier läggs samman till 1 aktie i syfte att uppnå ett för bolaget ändamålsenligt antal aktier. Sammanläggningen medför att antalet aktier i bolaget minskar med faktor 100 och att varje akties kvotvärde ökar från 0,50 kr till 50 kr. Styrelsen bemyndigades att fastställa avstämningsdag för sammanläggningen. Avsikten är att sammanläggningen ska genomföras så snart som möjligt.

Beslut om minskning av aktiekapitalet mm
Stämman tog beslut om minskning av bolagets aktiekapital med cirka 250 miljoner kr, från cirka 312 miljoner kr till cirka 62 miljoner kr, för avsättning till reservfonden i syfte att bolaget ska erhålla en ändamålsenlig kapitalstruktur. Minskningen genomförs utan indragning av aktier och medför att varje akties kvotvärde (efter sammanläggning enligt ovan) minskar från 50 kr till 10 kr.

Beslut om emissionsbemyndigande
Stämman bemyndigade styrelsen att besluta om nyemission av aktier av serie B. Sådana emissioner skall kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och får avse sammanlagt högst så många nya aktier som motsvarar 10 procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget. Skälet till förslaget och möjligheten till avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att medge flexibilitet i samband med eventuella förvärv eller kapitalanskaffningar.

Styrelsearvode
Stämman beslöt att styrelsearvodet skall utgå med totalt 1 500 000 kr, att fördelas med 500 000 kr till styrelsens ordförande och 250 000 kr vardera till styrelsens övriga ledamöter;

Vidare att arvode, utöver eventuellt styrelsearvode enligt tidigare nämnt, för uppdrag i revisionsutskottet (2 ledamöter) skall utgå med 50 000 kr vardera och för uppdrag i ersättningsutskottet (2 ledamöter) 30 000 kr vardera;

Slutligen beslöt stämman att ersättning till revisorer skall utgå enligt specificerad, av styrelsen granskad och godkänd, löpande räkning;

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle lämnas.

Fastställande av årsredovisning och beslut om ansvarsfrihet
Stämman fastställde årsredovisningen för 2011 samt beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2011.

Styrelsens- och valberedningens fullständiga förslag till ovanstående punkter finns sedan den 2 maj på bolagets hemsida.

Huskvarna den 23 maj 2012

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 10 produktionsenheter i södra Sverige. Koncernen består av 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering samt enheterna för byggnadslist och stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis.

Tfn +46 (0)36-580 11 40

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 15.40 den 23 maj 2012.