Rörvik Timber ABs (publ.) årsstämma den 9 maj 2011 beslöt att emittera konvertibler om cirka 206 Mkr

Styrelsens ordförande Conny Karlsson hälsade ett 20-tal aktieägare och särskilt inbjudna gäster välkomna till årets årsstämma som hölls på bolagets huvudkontor i Huskvarna igår.

VD Per Rodert rapporterade att kortsiktigt befinner sig trävarubranschen i en svår period med osäkerhet rörande byggkonjunkturen på de största marknaderna och höga råvarukostnader. Han kunde bekräfta att råvarupriserna nu börjat gå ner vilket krävs för att sågverken skall uppnå lönsamhet.
Bolagsstämman beslöt i enlighet med styrelsens förslag att emittera konvertibler om cirka 206 Mkr . Den beslutade emissionen är garanterad av bolagets huvudägare Meerwind, kontrollerat av Gunvor Group.
I och med emissionen markerar huvudägaren sin långsiktighet och tilltro till bolagets utvecklingsmöjligheter.
Bolagets finansiella ställning gör Rörvik Timber bättre positionerad att kunna dra nytta av de strukturförändringar och den långsiktigt positiva utveckling som bedöms komma inom trävarubranschen.
Rörvik Timber blir nu en av de starkaste aktörerna i sågverksbranschen.

Val av styrelse
Stämman beslöt att styrelsen skall bestå av sex ordinarie ledamöter och inga suppleanter. Vidare beslöt stämman att omvälja styrelseledamöterna Rolf Ekedahl, Conny Karlsson, Göran Hasselgren, Barbro Rydell och Joakim Westh samt att till ny ledamot välja Thomas Scheibel. Conny Karlsson utsågs till ny styrelse ordförande.

Beslut om ny bolagsordning
Stämman tog beslut om att ny bolagsordningen innebärande främst en anpassning av kallelseförfarandet till ett mer ekonomiskt försvarbart alternativ.

Beslut om valberedning
Stämman beslutade att valberedningen skall utses på samma sätt som tidigare d v s av de större aktieägarna och att avstämning skall göras per den 31 augusti.

Styrelsearvode
Stämman beslöt att styrelsearvodet skall utgå med totalt 1 750 000 kr, att fördelas med 500 000 kr till styrelsens ordförande och 250 000 kr vardera till styrelsens övriga ledamöter;

Vidare att arvode, utöver eventuellt styrelsearvode enligt tidigare nämnt, för uppdrag i revisionsutskottet (3 ledamöter) skall utgå med 50 000 kr vardera och för uppdrag i ersättningsutskottet (2 ledamöter) 30 000 kr vardera;

Slutligen beslöt stämman att ersättning till revisorer skall utgå enligt specificerad, av styrelsen granskad och godkänd, löpande räkning;

Beslut om konvertibelt lån
En enig stämma beslutade att emittera konvertibler enligt styrelsens förslag. Emissionen beräknas ge bolaget ca 204 Mkr efter emissionskostnader.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Stämman beslutade att anta styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare. Förslaget finns i sin helhet tillgängligt på bolagets hemsida.

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle lämnas.

Fastställande av årsredovisning och beslut om ansvarsfrihet
Stämman fastställde årsredovisningen för 2010 samt beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2010.

Huskvarna den 10 maj 2011

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 10 produktionsenheter i södra Sverige. Koncernen består av 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering samt enheterna för byggnadslist och stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis.

Tfn +46 (0)36-580 11 40

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 11,15 den 10 maj 2011.