Rörvik Timber etablerar inköpskontor i Ryssland

Rörvik Timber AB ökar anskaffningen av råvara från Ryssland och etablerar ett inköpskontor. Till chef för verksamheten har anställts Mikhail Zhurba. Målsättningen är att väsentligt öka importen av timmer till de svenska sågverken.

Utöver etableringen i Ryssland pågår också en förstärkning av den lokala organisationen i Sverige med fyra personer.

”Vi ser etableringen på den ryska råvarumarknaden som ett naturligt led i utvecklingen av Rörvik Timbers anskaffning av timmer” säger Sven A Olsson, ordförande i Rörvik Timber AB.

” Etableringen på den största marknaden för skogsråvara, kombinerat med en ökad lokal närvaro kring våra sågverk och en redan etablerad närvaro i Norge gör att vi räknar med att långsiktigt kunna förse våra sågverk med timmer till konkurrenskraftiga priser” kommenterar Per Rodert VD för Rörvik Timber AB.

Huskvarna den 27 maj 2013

Rörvik Timber AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta:
Per Rodert, VD Rörvik Timber AB, tel. 036-580 11 41

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 10 produktionsenheter i södra Sverige. Koncernen består av 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering samt enheterna för byggnadslist och stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis.

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 maj 2013 kl 08.30