Rörvik Timber investerar i Boxholmssågen!

Rörvik Timber fortsätter att investera och effektivisera Boxholmssågen. Genomförda investeringar har ökat produktionskapaciteten av sågade trävaror från 160.000 m3 år 2004 till 240.000 m3 idag. Nästa steg är att ta produktionen till 300.000 m3 under de närmaste åren.

För närvarande genomförs en investering i en ny kanaltork för 15 Mkr som ökar rkkapaciteten med 40.000 m3. Denna tork kommer att tas i drift under andra kvartalet i år. För att ytterligare öka kapaciteten, förbättra kvaliteten, och effektivisera produktionen genomförs en automatisering av justerverket för 30 Mkr under sommaren 2007.

I samband med att sågens värmeavtal går ut med Vattenfall har beslut även tagits om projektering av en ny modern värmeanläggning för att säkerställa sågens behov av värme. Den nya anläggningen skall ersätta befintliga pannor som togs i drift 1974. Anläggningen kommer att projekteras med en extern part.

Den fortsatta satsningen på Boxholmssågen är ett led i Rörvik Timbers investeringsprogram att effektivisera och öka kapaciteten inom befintliga sågverk till 1.000.000 m3 sågade trävaror till 2009. Investeringsprogrammet uppgår till totalt 300 Mkr.

Jönköping den 22 mars 2007

För ytterligare information, kontakta:

VD Per Rodert, 0705-93 11 45