Rörvik Timber och E.ON utökar samarbete!

Rörvik Timber och E.ON Värme Sverige har träffat avtal om att påbörja ett samarbete som skall leda till byggandet av en ny värmeanläggning vid Boxholmsågen.

Rörvik Timber genomför en investeringsplan för att effektivisera och öka kapaciteten i Boxholmsågen från dagens produktion på 225 000 m3 till 300 000 m3 sågade trävaror.

Med anledning av att Boxholmsågens nuvarande värmeavtal går ut, har beslut tagits om projektering av en ny modern miljö och kostnadseffektiv värmeanläggning för att säkerställa sågens ökade behov av värme.

Projekteringen av den nya värmeanläggningen kommer att göras tillsammans med E.ON. Avsikten är att E.ON skall äga och driva värmeanläggningen och att Rörvik Timber genom Boxholmsågen skall leverera bränsle och köpa värme av E.ON. Den nya värmeanläggningen skall ersätta befintliga pannor som togs i drift 1974.

”Rörvik Timber bedriver sedan en längre tid ett långsiktigt samarbete med E.ON på sågverken i Rörvik, Tranemo och Tvärskog. Detta har fungerat mycket bra och vi ser fram emot att utöka samarbetet till att även gälla Boxholmsågen”, säger Per Rodert, VD för Rörvik Timber AB. ”Tillsammans med E.ON räknar vi med att kunna sänka våra värmekostnader för sågen”, fortsätter han.

”Med Boxholmsågen stärker och utvecklar vi ett redan positivt och framgångsrikt samarbete med sågverken i Rörvik, Tranemo och Tvärskog”, säger Kamilla Björkman, Regionchef på E.ON Värme Sverige AB.

Jönköping den 30 maj 2007