Rörvik Timber publicerar sin årsredovisning för 2013

Rörvik Timber publicerar idag sin årsredovisning för år 2013. Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets webbplats www.rtimber.se

Årsredovisningen kan även beställas på office@rtimber.se eller 036-580 11 40.

Revisionsberättelsen avviker från standardformuleringen och innehåller ett uttalande med reservation avseende värderingen av uppskjuten skattefordran i koncernredovisningen, som en följd av uttalandet lämnar revisorn en oren revisionsberättelse och avstyrker att årsstämman fastställer rapport över koncernens totalresultat.

Bolagets huvudägare som representerar cirka 79 % har meddelat styrelsen att man kommer att rösta för att årsstämman fastställer såväl rapport över koncernens totalresultat som finansiell ställning.

Styrelsen gör följande uttalande avseende revisonsberättelsen:
Bolaget redovisar en skattekostnad på 42 Mkr. Den redovisade skattekostnaden avser i sin helhet nedskrivning av uppskjuten skattefordran avseende underskottsavdrag. Nedskrivningen har gjorts för att följa de regler som gäller för värdering av denna fordran när ett bolag under en period redovisat skattemässiga underskott. Bolaget har i sin värdering tagit hänsyn till att värderingen av denna post kräver en högre sannolikhet för utnyttjande än andra tillgångsposter. Bolaget redovisar efter nedskrivningen en uppskjuten skattefordran på 50 Mkr.
Den genomförda finansiella förstärkningen tillsammans med bolagets affärsplan försvarar fordran, vilket innebär att det uppbokade förlustavdraget som saknar tidsbegränsning kommer att kunna utnyttjas inom skälig tid. Bolaget har, i enlighet med de krav på högre sannolikhet, använt en reducering av affärsplanens resultatutfall vid värderingen.
Under 2013 har bolaget genomfört en kraftfull förstärkning av den finansiella ställningen vilket medför lägre finanskostnader.
I den affärsplan som utarbetats under 2013 skall produktionsnivån höjas till den nivå som var före bolaget gick i rekonstruktion 2009. Genomförda emissioner och ett stöd från huvudägaren gör att denna plan är robust.
En tydlig vändning av resultatutvecklingen har skett och ett högre kapacitetsutnyttjande sänker produktionskostnaderna ytterligare vilket ger en förbättrad marginal.
De åtgärder som vidtagits tillsammans med bolagets affärsplan försvarar den redovisade skattefordran.
Efter kvittning mot uppskjutna skatteskulder uppgår den redovisade uppskjutna skattefordran till 50 Mkr. Den uppskjutna skattefordran hänförlig till underskottsavdrag motsvarar underskottsavdrag på 273 Mkr.

Moderbolaget Rörvik Timber AB har korrigerat årets resultat jämfört med bokslutskommuniken för nedskrivning av andelar i koncernbolag med 64 Mkr i samband med aktieägartillskott till bolagen.

Huskvarna den 15 april 2014

Rörvik Timber AB (publ.)

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 9 produktionsenheter i södra Sverige. Koncernen består av 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering och en enhet för stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis.

Tel: +46 (0)36-580 11 40
Org.nr. 556541-2086

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 april 2014 kl 09,45.