Uttalande angående Meerwinds budpliktsbud på Rörvik Timber

EJ FÖR DISTRIBUTION I USA, KANADA, JAPAN, HONG KONG, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA ELLER AUSTRALIEN

Styrelsen för Rörvik Timber gör bedömningen att Meerwinds bud på 0,675676 kronor per aktie i Rörvik Timber respektive 3,23 Kr kronor per teckningsoption 2009/2013 utgiven av Rörvik Timber inte tillräckligt återspeglar bolagets värde på sikt. Styrelsen rekommenderar därför aktieägarna och teckningsoptionsinnehavarna  att inte acceptera budet.

Meerwind AB (”Meerwind”), ett helägt dotterbolag till Clearwater Advisors Corp, har den 22 april 2010 offentliggjort ett kontanterbjudande enligt reglerna om budplikt till aktieägarna i Rörvik Timber AB (publ) (”Rörvik Timber” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga sina aktier i Rörvik Timber till Meerwind (”Erbjudandet”). Meerwind erbjuder 0,675676 kronor kontant per aktie oavsett aktieslag och för varje teckningsoption 2009/2013 utgiven av Rörvik Timber erbjuds 3,23 kronor kontant. Meerwinds erbjudandehandling avseende Erbjudandet finns tillgänglig på Rörvik Timbers hemsida (www.rtimber.se).

Anmälningsperioden för Erbjudandet avslutas, enligt gällande tidsplan, den 4 juni 2010.

Styrelsen för Rörvik Timber har, i enlighet med NASDAQ OMX Stockholms regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden (”Takeover-reglerna”), skyldighet att senast två veckor före acceptperiodens utgång offentliggöra sin uppfattning om Erbjudandet och skälen till denna uppfattning.

Uttalandet från styrelsen för Rörvik Timber
Inledningsvis konstaterar styrelsen att Meerwind stödjer Bolagets nuvarande verksamhetsinriktning och att Erbjudandet därmed inte kommer att ha någon avgörande inverkan på sysselsättningen eller på de platser där Bolaget bedriver sin verksamhet.

Styrelsen i Rörvik Timber har uppdragit åt HQ Bankaktiebolag (”HQ Bank”) att avge ett utlåtande om skäligheten, ur ett finansiellt perspektiv, av Erbjudandet. HQ Banks uppfattning, som framgår av bilaga A, är att Erbjudandet per den 20 maj 2010 inte kan anses skäligt ur ett finansiellt perspektiv för innehavare av aktier och teckningsoptioner i Rörvik Timber.

Styrelsen har inte anledning att göra en annan bedömning än HQ Bank i detta avseende. Styrelsen vill vidare framhålla att Bolaget den 5 maj 2010 utträtt ur den företagsrekonstruktion som pågått sedan den 29 april 2009. Under perioden som Bolaget varit under rekonstruktion har ett flertal åtgärder genomförts för att förbättra Bolagets resultat och finansiella ställning. Däribland kan nämnas marknadsanpassningar och effektiviseringar av verksamheten, försäljning av vissa enheter, minskning av Bolagets räntebärande skulder med 250 Mkr genom eftergifter från Bolagets huvudbank och en nyemission om 250 Mkr. Vidare har överenskommelser träffats med Bolagets leasegivare, ett underhandsackord har överenskommits med Bolagets största fordringsägare och offentligt ackord har fastställts i berörda bolag inom koncernen.

Med beaktande av detta bedömer styrelsen att Bolaget i ett längre perspektiv har en potential som motiverar ett högre värde än det pris som Meerwind erbjuder.

Styrelsen vill dock fästa aktieägarnas uppmärksamhet på att Meerwind innehar en betydande andel av aktierna i Bolaget. Vid tidpunkten för offentliggörandet av erbjudandehandlingen, den 10 maj 2010, uppgick Meerwinds ägande till 1 573 802 aktier av serie A och 263 348 447 aktier av serie B vilket motsvarade 42,4 procent av kapitalet och 43,5 procent av rösterna i Bolaget. Då Erbjudandet inte är villkorat av att någon lägsta anslutningsgrad uppnås, innebär det att Meerwind kommer att förvärva de aktier som lämnas in oavsett antal. Det kan noteras att kursen för Rörvik Timbers aktie vid tidpunkten för detta uttalande ligger i nivå med Erbjudandet. Styrelsen vill därvid framhålla att en ökning av Meerwinds ägarandel i Bolaget kan få till följd att likviditeten i Rörvik Timber-aktien minskar vilket i sin tur bl.a. kan påverka förutsättningarna för en korrekt prissättning av aktien.

Om Meerwind uppnår mer än 50 procent av rösterna i Bolaget kommer Rörvik Timber att utgöra ett dotterbolag till Meerwind vilket sannolikt minskar möjligheterna för övriga aktieägare att påverka beslut i Bolaget.

Styrelsen noterar även att aktiemarknaden för närvarande är osedvanligt volatil vilket kan komma att påverka Rörvik Timber-aktiens prissättning.

Med hänsyn till vad som nu redovisats är det dock styrelsens samlade bedömning att Meerwinds Erbjudande inte tillräckligt återspeglar Rörvik Timbers värde på sikt.

Styrelsen rekommenderar därför enhälligt aktieägarna och teckningsoptionsinnehavarna att inte acceptera Erbjudandet.

Huskvarna den 21 maj 2010

Rörvik Timber bedriver träförädling vid 10 produktionsenheter i södra Sverige. Verksamheten bedrivs i två affärsområden. I affärsområdet Timber ingår koncernens 7 sågverk, en enhet för tryckimpregnering samt enheterna för byggnadslist och stallströ. Koncernens kapacitet är 950 000 m3 sågade trävaror på årsbasis. Affärsområdet Råvara består av koncernens råvaruanskaffning till egna sågverk och tradingverksamhet.

Tfn +46 (0)36-580 11 40

Ovanstående information är sådan som Rörvik Timber AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl. 08.30 den 21 maj 2010.

Denna pressrelease får inte offentliggöras eller distribueras, direkt eller indirekt, i USA, Kanada, Japan, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller Australien. Ingenting i denna pressrelease skall anses utgöra ett erbjudande om att investera, förvärva, sälja eller i övrigt handla i vare sig aktierna i Rörvik Timber eller andra av Rörvik Timber utgivna finansiella instrument. Bolagets pågående nyemission riktar sig inte till personer med hemvist eller bosatta i USA, Kanada, Japan, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller Australien, eller annat land där deltagande kräver ytterligare prospekt eller annan erbjudandedokumentation, registreringar eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk lag, förutom vid tillämpligt undantag. Inga värdepapper i Rörvik Timber kommer att registreras i enlighet med United States Securities Act från 1933 eller någon provinslag i Kanada.