Rototilt tar nästa steg – utökar antalet modeller i nya serien

Report this content

Rototilt lanserade under hösten 2022 produktkonceptet Rototilt Control med tiltrotatorer, joysticks, ett nytt styrsystem och en app för fjärrsupport. Nu tar de nästa steg, och utökar antalet tiltrotatorer i den så kallade RC-serien.

Nu står det klart att Rototilts tiltrotatorer R4 och R8 får sina motsvarigheter i RC-serien som lanserades på Bauma tidigare i år. Det innebär att Rototilts nya styrsystem RC System tillsammans med nya RC Joysticks nu kan användas av maskiner mellan 10 och 43 ton. Tiltrotatorn R4 är historiskt en av Rototilts mer populära produkter. Det enligt produktchef Sven-Roger Ekström, som har höga förhoppningar inför säljstart.

”Vi började i mellanklassen för att nu utvidga konceptet till både mindre och större maskiner. Idag är vi glada att kunna erbjuda ökad energieffektivitet och förbättrad körupplevelse till en stor bredd av maskiner och användare” berättar produktchef Sven-Roger Ekström.

Den nya tiltrotatorserien med sin tryckkompenserade hydraulik ger högre energieffektivitet än sina föregångare och möjliggör en mer kontrollerad grävrörelse.

”Användarna kommer uppleva att det blir smidigare att använda tiltrotatorn, tack vare optimal samkörning och möjlighet att styra funktionerna exakt. Med den nya hydrauliken har vi dessutom förbättrat möjligheten att använda redskap under tiltrotatorn som ställer stora krav på hydraulflöden” berättar Sven-Roger.

Säljstart för nya RC4 och RC8 är planerat till februari 2023.

Sven-Roger Ekström
Product Manager
sven-roger.ekstrom@rototilt.com

Rototilt® förvandlar grävmaskiner till effektiva redskapsbärare. Vi utvecklar maskinfästen, tiltrotatorer, styrsystem, redskap och tekniska lösningar som gör det möjligt för grävmaskinister världen över att jobba med högre säkerhet, effektivitet, precision och ett bättre resultat. Rototilts huvudkontor och största produktionsenhet finns i Vindeln, Sverige, där vi har vårt ursprung, men vi är etablerade med egna bolag på marknader över hela världen.

Snabbfakta

Citat

Vi började i mellanklassen för att nu utvidga konceptet till både mindre och större maskiner. Idag är vi glada att kunna erbjuda ökad energieffektivitet och förbättrad körupplevelse till en stor bredd av maskiner och användare.
Sven-Roger Ekström, produktchef