DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2006

*Omsättning jan - sept 1 977 (1 822)

juli - sept 662 (641)

*Resultat efter finansnetto jan - sept -44 (-82)

juli - sept 1 (-65)

*Resultat efter finansnetto per aktie jan - sept -0,25 (-0,46)

juli - sept 0,00 (-0,36)

*Resultat efter skatt jan - sept -32 (-59)

juli - sept -1 (-45)

*Resultat efter skatt per aktie jan - sept -0,18 (-0,33)

juli - sept 0,00 (-0,25)

*Kassaflöde per aktie jan - sept -0,29 (-2,03)

juli - sept -0,09 (-0,78)

*Eget kapital per aktie 8,06 (8,45) (2005-12-31)

*Soliditet 56 % (58 %) (2005-12-31)

· Resultatet efter finansnetto för tredje kvartalet 2006 uppgick till 1 (-65) MSEK. Kvartalet har belastats med kostnader om cirka 30 MSEK för planerade underhållsstopp i Vallvik och Rottneros.

· Resultatet för de första nio månaderna 2006 uppgick till en förlust efter finansnetto på -44 ( 82) MSEK. Avsättningar för omstrukturering för delar av det besparingsprogram som offentliggjordes i februari 2006 har belastat resultatet med -27 MSEK. Det pågående besparingsprogrammet har medfört kostnadssänkningar för rapportperioden med cirka 27 MSEK och förväntas för innevarande år ge besparingar på cirka 37 MSEK.

· Vid utgången av augusti meddelades att bolaget på grund av höga elpriser inleder förhandlingar om nedläggning av Utansjö Bruk med avsikt att flytta anläggningen utomlands

· Bolaget förväntar sig en fortsatt stark marknad för massa med en positiv prisutveckling.

· Bolaget avstår, som tidigare meddelats, från att lämna en prognos för helåret 2006 på grund av att såväl elprisutvecklingen som dollarkursen är svårbedömd.

(För fullständig rapport se bifogad fil)