DELÅRSRAPPORT JANUARI – SEPTEMBER 2014

(För fullständig delårsrapport se bifogad fil)

• Resultat efter finansnetto för tredje kvartalet 2014 uppgick till 52 MSEK, jämfört med 31 MSEK för andra kvartalet 2014 och -91 MSEK tredje kvartalet 2013.  Resultat efter finansnetto för perioden januari-september uppgick till 102 (-115) MSEK. Jämförelseperioden 2013 har belastats med poster av engångskaraktär på – 92 MSEK.
  • En stark marknad har gjort att det genomsnittliga PIX priset för NBSK har fortsatt stiga under tredje kvartalet och uppgick i genomsnitt till 929 USD. Prisökningen i svenska kronor är sju procent jämfört med andra kvartalet 2014. Jämfört med tredje kvartalet 2013 är prisökningen i SEK ca 14 procent.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten upp­gick till 92 (47) MSEK för det tredje kvartalet 2014. Räntebärande nettofordran per sista september uppgick till 44 (-9) MSEK.
  • Rottneros leveranser har ökat med fem procent under året samtidigt som marknaden för massa ökat med en procent.

Händelser efter periodens utgång

• Rottneros säljer CTMP-utrustningen från Utansjö Bruk till BillerudKorsnäs. Försäljningen ger en positiv likviditetseffekt på 39 MSEK.

VD-ord

Fortsatt stark utveckling

Det är med stor tillfredsställelse och glädje vi rapporterar en fortsatt positiv utveckling under tredje kvartalet. Koncernen visar ett rörelseresultat på 53 MSEK vilket är väsentligt bättre än de nivåer vi redovisat de senaste åren. För årets första nio månader uppgår rörelseresultatet till 106 MSEK vilket är 125 MSEK bättre än motsvarande period 2013.

Goda marknadsförutsättningar och en gynnsam valutautveckling har bäddat för den starka resultatutvecklingen. Utöver detta har interna åtgärder med ett tydligt fokus på strukturerade arbetssätt på kort tid skapat god ordning i bruken. Detta kommer också ge ökad Produktion framöver.

Vi fortsätter att arbeta på bred front med att skapa ett nytt Rottneros. Ett modernt och sammansvetsat ledarskap är en avgörande pusselbit för att uppnå marknadsledarskap och en hållbar lönsamhet. Det är genom att skapa en gemensam värdegrund bland samtliga medarbetare vi lägger fundamentet mot en långsiktig framgång. Efter sommaren har vi därför sjösatt en fördjupad ledarskapsutbildning för samtliga chefer i koncernen. I nästa steg kommer vi att involvera hela personalstyrkan i arbetet. Värdegrundsprojektet har så här långt varit en stor framgång och har goda förutsättningar att få en avgörande betydelse på vår resa mot att höja koncernen till en ny nivå. Under oktobermånad har vi genomfört vårt årliga underhållsstopp i Vallvik, kostnaderna kommer att drabba resultatet för fjärde kvartalet. Stoppet gick glädjande helt enligt plan.

Det är också glädjande att processen med att sälja produktionsutrustningen från Utansjö Bruk har burit frukt efter flera års arbete. I och med försäljningen till Billerud Korsnäs som förväntas slutföras under fjärde kvartalet får vi ett kassatillskott om 39 MSEK.

Den normala säsongsmässiga svackan i augusti uteblev helt och i september fortsatte den starka efterfrågan mot nya höjder. Marknaden för långfibrig sulfatmassa är fortsatt stark och våra orderböcker är välfyllda inför det fjärde kvartalet. I bägge bruken bedrivs flera parallella projekt som kommer öka produktionen ytterligare efter höstens underhållsstopp.

Avslutningsvis ser jag med spänning fram emot kommande kvartal och de möjligheter vårt omfattande förändringsarbete ger inför framtiden.

Carl-Johan Jonsson

I övrigt hänvisas till Rottneros hemsida. www.rottneros.com

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.

Stockholm den 23 oktober 2014

Carl-Johan Jonsson

Verkställande direktör och koncernchef

Rottneros AB (publ) Org. nr. 556013-5872 Box 144 826 23 Söderhamn tel. 0270-622 00, fax: 0270-622 20 www.rottneros.com

Rottneros offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 oktober 2014 klockan 08.30. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid avvikelser mellan de två ska den svenska versionen gälla.