Först ut med klimatsmarta fibertråg för färdigrätter med lång hållbarhet

”Nu finns Rottneros formpressade och återvinningsbara fibertråg för kylda färdigrätter med lång hållbarhet på butikshyllorna i Sverige och andra länder i Europa. Det är resultatet av en omfattande utveckling i linje med EU-kommissionens strategi att få bort engångsförpackningar av plast från marknaden.”

Det här berättar Rottneros vd och koncernchef Lennart Eberleh i samband med Rottneros senaste kvartalsrapport.

Rottneros unika fibertråg minskar andelen plast med 85% i jämförelse med traditionella fossilbaserade förpackningar för likvärdiga applikationer. Fibertrågen är designade så att det enkelt går att separera den skyddande filmen från förpackningen när rätten är uppäten. Detta underlättar för konsumenten att källsortera förpackningen helt och hållet. Trågen är även helt fria från skadliga kemikalier, exempelvis PFAS, som tyvärr ofta florerar på marknaden.

”Trågen innehåller endast högkvalitativ fibermassa, från FSC-certifierad värmländsk skog nära Rottneros Bruk och Rottneros Packaging, där tillverkningen sker. Detta gör trågen än mer hållbara.” Avslutar Lennart Eberleh, som också ser ett stort intresse på marknaden och förbereder för ökning av kapaciteten i Packaging’s trågfabrik.

Box 144, 826 23 Söderhamn
rottneros.com

lennart.eberleh@rottneros.com

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rottneros är en fristående producent av marknadsmassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på Nasdaq Stockholm, med dotterbolagen Rottneros Bruk AB och Vallviks Bruk AB, verksamma inom produktion och försäljning av marknadsmassa. I koncernen ingår även Rottneros Packaging AB som tillverkar fibertråg, råvaruanskaffningsbolaget SIA Rottneros Baltic i Lettland och skogsaktören Nykvist Skogs AB. Koncernen har cirka 315 anställda och omsatte cirka 2,4 miljarder kronor under verksamhetsåret 2019.