NYTT SÄLJBOLAG GER FÖRSTÄRKT KUNDSERVICE

Rottneroskoncernen, som producerar pappersmassa, har etablerat en ny försäljningsorganisation som innebär att all orderhantering och fakturering från de fyra svenska och den spanska massafabriken samordnas. Tidigare har dessa funktioner varit utlokaliserade till fabrikerna. Förändringen stöds av ett nyut-vecklat IT-system

Syftet med förändringen är ökad fokusering på kundkontakter, försäljning och marknadsföring i enlighet med den nischstrategi som Rottneros tillämpar. Denna innebär att koncernen eftersträvar ett fördjupat långsiktigt samarbete med kunder inom områden där Rottneros har spetskompetens.

- För kundernas del innebär den nya organisationen att kommunikationen mellan våra och kundernas IT-system förenklas. Genom att alla funktioner som har med försäljning, logistik och fakturering att göra samlas till ett ställe räcker det med en kontaktpunkt för att få en överblick över t ex orderläge och leveransstatus för alla produkter som kunden köper av oss, säger Rottneros marknadsdirektör Tomas Wiklund.

- Den nya säljorganisationen är en anpassning till kundernas arbetssätt, konstaterar Tomas Wiklund vidare. Många kunder köper massa från flera av våra bruk som alltså får gemensamma order- och faktureringsfunktioner.

Upplands Väsby 2005-01-26

Ytterligare information: Marknadsdirektör Tomas Wiklund, 08-590 010 60, 070-590 01 24 eller Verkställande direktör Lars Blecko, 08-590 010 10, 070-641 49 10

Rottneroskoncernen, som är noterad på Stockholmsbörsen, är en av världens ledande ointegrerade producenter av pappersmassa för avsalu. I koncernen ingår moderbolaget Rottneros AB, fem massabruk i Sverige och Spanien, ett mindre sågverk samt företag för råvaruanskaffning i Lettland och Portugal. Koncernen har även marknadsbolag i Tyskland och Belgien. Produktionskapaciteten uppgår till 700 000 ton. Koncernen har cirka 860 anställda och omsätter cirka 2 400 MSEK.