ROTTNEROS: DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2015

• Resultat efter finansnetto för första kvartalet 2015 uppgick till MSEK 103 (20) vårt bästa kvartalsresultat i nuvarande struktur.

• Nettoomsättningen för första kvartalet är MSEK 454 (380) en ökning med 19 %.

• Ökade produktionsvolymer med 10 % jämfört med första kvartalet 2014.

• PIX priset i USD har minskat under det första kvartalet, och uppgick i genomsnitt till USD 907. I svenska kronor är prisökningen nio procent jämfört med fjärde kvartalet 2014 beroende på en positiv USD utveckling. Jämfört med första kvartalet 2014 är prisökningen i SEK ca 28 %.

• Kassaflödet från den löpande verksamheten upp­gick till MSEK 64 (9) för det första kvartalet 2015 och MSEK 159 på rullande 12 mån att jämföra med helåret 2014 till MSEK 104. Räntebärande nettofordran per sista mars uppgick till MSEK 116 (-25).

VD-ord

Det första kvartalet blev starkt för Rottneroskoncernen genom att ett antal positiva faktorer samverkade. Resultatet efter finansnetto uppgick till 103 MSEK, en förbättring med 83 MSEK mot samma kvartal 2014. Resultatutvecklingen drevs främst av att både valutor och massamarknaden gick vår väg i förhållande till fjolårets första kvartal, men även vårt interna förbättringsprogram fortsatte att leverera och gav betydande resultattillskott. Framför allt ökad försäljning och produktion förklarar en stor del av den vinstförbättringen. Det är också mycket glädjande att se att båda bruken levererar god lönsamhet och rejäla resultatförbättringar.

Kundefterfrågan på våra massakvaliteter är stabil. Vi har dock sett en viss press på priserna under kvartalet, främst drivet av ett ökat utbud. Omräknat i svenska kronor är priserna fortsatt höga tack vare dollarns förstärkning.

Vid höstens underhållstopp i våra bruk genomfördes ett antal planerade åtgärder för att förbättra tillgängligheten. Detta resulterade i högre produktionsvolymer under det första kvartalet. Jämfört med motsvarande kvartal ifjol ökade produktionen med 10 procent för gruppen. Här stack Rottneros Bruk ut, volymen ökade med hela 19 procent.

Jag är glad att Rottneros styrelse har beslutat att bevilja de första investeringarna om ca MSEK 180 för att starta Agenda 500. Agenda 500 är en långsiktig industriell plan för att öka kapaciteten i koncernen genom succesiva investeringar. Investeringar görs i förnyad produktionsutrustning och organisation för att öka kapaciteten och bygga bort trånga sektioner i de två bruken. Den totala planen ligger runt MSEK 800 för hela Agenda 500 delat på ca MSEK 400 på medellång sikt och MSEK 400 på längre sikt. Takten på investeringarna avgörs av Rottneros förmåga att avsätta de ökade volymerna på marknaden.

Vi har ett starkt utgångsläge inför resten av 2015. En svagt negativ prisutveckling har kompenserats av en fortsatt stark dollar. Våra engagerade medarbetare arbetar hårt för att driva och utveckla verksamheten mot gradvis högre volymer och en allt effektivare produktion. Jag ser fram emot det kommande året och de strategiska utvecklingssteg som vi har påbörjat.

Per Lundeen

(För fullständig delårsrapport se bifogad fil)

I övrigt hänvisas till Rottneros hemsida. www.rottneros.com

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.

Vallvik den 13 maj 2015

Per Lundeen

Verkställande direktör och koncernchef

Rottneros offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 maj 2015 klockan 08.00. Denna rapport har upprättats i både en svensk och en engelsk version. Vid avvikelser mellan de två ska den svenska versionen gälla.