Rottneros AB blir huvudsponsor till damfotbollslaget Mallbackens IF

Mallbackens IF spelar i Elitettan och Rottneros AB är en massakoncern med verksamheter i Värmland och Hälsingland. Nu har de båda gått samman i ett samarbetsavtal över tre säsonger.

Rottneros AB har aktivt sökt efter en passande idrottsverksamhet med liknande värderingar.

- Jämställdhet är en viktig fråga för oss och här hittade vi möjligheten att sponsra en framgångsrik förening som fokuserar på kvinnor/flickor. Dessutom är Mallbackens IF verksamma i Sunne, en ort där vi har två av våra fabriker, Rottneros Bruk och Rottneros Packaging, vilket är ytterligare en bonus, säger Lennart Eberleh, VD och koncernchef.

Vad har då en massaindustri och ett damfotbollslag gemensamt? Likheterna är flera. Exempelvis finns både Rottneros AB och Mallbackens IF på små orter ¬- men är stora ute i Sverige och världen.

- Vi har båda överlevt med- och motgångar i över hundra år genom goda värderingar och ledarskap, stark lagkänsla, flexibilitet och ett engagemang utöver det vanliga. Det säger Ola Thomasson, fabriksdirektör på Rottneros Bruk.

Ola Mill, ordförande i Mallbackens IF ser ljust på framtiden för laget:
- Sponsoravtalet med Rottneros AB har stor betydelse för att vi ska kunna fortsätta att ha damfotboll på elitnivå och vår förhoppning är givetvis att vi, med det här i ryggen, skall lyckas ta oss tillbaka till Damallsvenskan igen.

Nästa hemmamatch är 22 augusti Kl.15.00, då Mallbackens IF möter Hammarby IF.

________________________________________________________________________________________________________________________________

Lennart Eberleh, vd och koncernchef
+ 46 270-622 65
 lennart.eberleh@rottneros.com

Box 144, 826 23 Söderhamn
rottneros.com
info@rottneros.com

Rottneros är en fristående producent av marknadsmassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på Nasdaq Stockholm, med dotterbolagen Rottneros Bruk AB och Vallviks Bruk AB, verksamma inom produktion och försäljning av marknadsmassa. I koncernen ingår även Rottneros Packaging AB som tillverkar fibertråg, råvaruanskaffningsbolaget SIA Rottneros Baltic i Lettland och skogsaktören Nykvist Skogs AB. Koncernen har cirka 315 anställda och omsatte cirka 2,4 miljarder kronor under verksamhetsåret 2019.