Rottneros Bruk investerar för en fossilfri produktionsprocess

Rottneros Bruk investerar 15 MSEK i en metangasbrännare för att nå målet om en fossilfri produktionsprocess.

Därmed kan den metangas som genereras som en biprodukt i den nya bioreningsanläggningen användas i brukets torkningsprocess. Brännaren kommer att tas i drift under första halvåret 2020 och innebär förutom minskad förbrukning av fossila bränslen även lägre rörliga kostnader.

”Investeringen betyder att vi i stort sett når målet om en fossilfri tillverkningsprocess i Rottneros Bruk. Genom att tillvarata metangasen som generas i bioreningsprocessen när vi torkar massan kommer vi ersätta motsvarande 1 000 kubikmeter fossilbränsle i form av olja. Sammantaget har investeringarna vi gjort i bruket sedan några år minskat oljeförbrukningen med i storleksordningen 7 000 kubikmeter på årsbasis, samtidigt som produktionsvolymen vuxit påtagligt”, säger Nils Hauri, Direktör för Innovation och strategiska projekt.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Lennart Eberleh, verkställande direktör och koncernchef, Rottneros AB, +46 (0)270 622 65, lennart.eberleh@rottneros.com
Nils Hauri, Direktör för Innovation och strategiska projekt, Rottneros AB, +46 (0)565 176 39, nils.hauri@rottneros.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 maj 2019 kl. 10.00 CET.

Rottneros är en fristående producent av avsalumassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på Nasdaq Stockholm, med dotterbolagen Rottneros Bruk AB och Vallviks Bruk AB, verksamma inom produktion och försäljning av avsalumassa. I koncernen ingår även Rottneros Packaging AB som tillverkar fibertråg och råvaruanskaffningsbolaget SIA Rottneros Baltic i Lettland. Koncernen har cirka 300 anställda och omsatte cirka 2,3 miljarder kronor under verksamhetsåret 2018.

Taggar: