Rottneros investerar i förnyelsebar energi

Rottneros styrelse har beslutat att investera totalt cirka 86 MSEK relaterat till förnyelsebar elenergi vid Rottneros Bruk. Investeringarna omfattar en solcellspark och ett batterilager och är ett led i att långsiktigt minska exponeringen mot elmarknaden. Uppstarten är planerad till 2024.

Solcellsparken väntas generera drygt 3 GWh årligen vilket kan jämföras med koncernens årsbehov av köpt el som uppgår till omkring 220 GWh. Syftet med batterilagret är främst att bidra till förbättrad balans på elmarknaden, något som även genererar intäkter från Svenska Kraftnät och därmed en förmånlig avkastning på investeringen.

Med den tydliga inriktningen mot hållbarhet lämpar sig dessa energiinvesteringar väl för att åstadkomma förmånliga bankfinansiering. Initiala kontakter med bankerna är tagna och resultatet kommer att meddelas.

”Investeringarna är viktiga eftersom de utgör de första stegen i vårt långsiktiga och målinriktade arbete för att minska koncernens exponering mot den volatila elmarknaden och samtidigt bidra till att öka andelen förnyelsebar el i samhället”, säger Lennart Eberleh, Rottneros vd och koncernchef.

____________________________________________________________________________________________________________________________________

Lennart Eberleh, verkställande direktör och koncernchef, Rottneros AB, +46 (0)270 622 65, lennart.eberleh@rottneros.com

Box 144, 826 23 Söderhamn
rottneros.com
info@rottneros.com

Rottneros är en fristående producent av marknadsmassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på Nasdaq Stockholm, med dotterbolagen Rottneros Bruk AB och Vallviks Bruk AB, verksamma inom produktion och försäljning av marknadsmassa. I koncernen ingår även Rottneros Packaging AB som tillverkar fibertråg, råvaruanskaffningsbolaget SIA Rottneros Baltic i Lettland och skogsaktören Nykvist Skogs AB. Koncernen omsatte cirka 3,0 miljarder kronor under verksamhetsåret 2022 och har cirka 306 anställda.