Rottneros och Arctic Paper investerar i en gemensam fabrik för fibertråg

Styrelserna för Rottneros och Arctic Paper har beslutat att investera 15 MEUR i en fabrik för formpressade fibertråg vid Arctic Papers pappersbruk i Kostrzyn, Polen. I enlighet med avsiktsförklaringen som undertecknades den 22 oktober 2021 kommer det att bli ett 50/50 ägt joint venture bolag.

Vi ser en stark växande efterfrågan för formpressade fibertråg och gläds att vi nu kan ta nästa steg i utvecklingen och starta den första tillverkningen av högkvalitativa tråg i industriell skala. Samarbete mellan våra företag kombinerad det bästa av Arctic Papers fördelaktiga geografiska lokalisering och existerande infrastruktur med Rottneros tekniska kunskap. Ett samarbete som är lika fördelaktig för båda parter”, säger koncerncheferna för Rottneros och Arctic Paper, Lennart Eberleh och Michal Jarczyński i ett gemensamt uttalande.

Produktionen kommer bland annat vara ämnad för hög-barriärsförpackningar, modified atmosphere packaging, med förlängd hållbarhet av livsmedel, men även för förpackningar med enklare funktionskrav, baserat på Rottneros nyfiber. Produkterna klarar hög värme och passar utmärkt till färdigmat – både frysta och kylda maträtter – vilket utgör en snabbt växande marknad. Uppstarten av fabriken planeras mot slutet av år 2023.

Investeringen förväntas uppgå till 15 MEUR och tillverkningskapaciteten beräknas uppgå till ca 80 miljoner förpackningar. Den förväntande omsättning kommer att uppgå till 9 – 11 MEUR med en EBIT-marginal på över 20% när fabriken är i full drift.

Joint venture bolaget registreras i Polen och finansieras genom en mix av banklån och av eget kapital från båda parter.

Lennart Eberleh, verkställande direktör och koncernchef, Rottneros AB, +46 (0)270 622 65, lennart.eberleh@rottneros.com

Lennart Eberleh, verkställande direktör och koncernchef

lennart.eberleh@rottneros.com

Rottneros är en fristående producent av marknadsmassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på Nasdaq Stockholm, med dotterbolagen Rottneros Bruk AB och Vallviks Bruk AB, verksamma inom produktion och försäljning av marknadsmassa. I koncernen ingår även Rottneros Packaging AB som tillverkar fibertråg, råvaruanskaffningsbolaget SIA Rottneros Baltic i Lettland och skogsaktören Nykvist Skogs AB. Koncernen har cirka 316 anställda och omsatte cirka 2,3 miljarder kronor under verksamhetsåret 2021.