Sofia Hidén ny platschef på Rottneros Bruk

Sofia Hidén, som börjar vid årsskiftet, kommer närmast från BillerudKorsnäs. Hon har lång erfarenhet från ledande positioner inom skogsindustrin, med fokus på utvecklingsarbete och hållbarhetsfrågor.

Sofia har en profil som passar perfekt för det skede Rottneros Bruk befinner sig och för vår framtida utveckling. Koncernen har gjort stora miljöförbättrande investeringar för att utveckla tillverkningen av CTMP-massa och Sofia är en duktig ledare med vana att leda i förändring, säger koncernens operativa chef Peter Sävelin.

Sofia Hidén har efter flera år i Stockholm flyttat tillbaka hem till Värmland. Rötterna finns i Säffle, och sedan ett år tillbaka bor familjen i Sunne.

Jag trivs med att jobba inom skogsindustrin, vi tillverkar hållbara produkter som efterfrågas och jag vill vara med och bidra till att Rottneros Bruk, med sin långa historia, fortsätter att vara en bra produktionsenhet i framtiden. Det känns spännande och roligt, säger Sofia Hidén, blivande platschef på Rottneros Bruk.

Att flytta från Stockholm tillbaka till Värmland har alltid legat med i familjens framtidsplaner och från årsskiftet kommer alltså även arbetet att finnas i Sunne.

Hela Fryksdalen är väldigt vackert. Jag upplever att människorna här omkring har mycket energi, är kunniga och positiva med ett starkt lokalt engagemang. Vi känner att vi fått ett varmt välkomnande, både i skolan och i föreningslivet, säger Sofia Hidén.

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Peter Sävelin, operativ chef
Rottneros AB (publ)
E-post:
peter.savelin@rottneros.com

Rottneros är en fristående producent av marknadsmassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på Nasdaq Stockholm, med dotterbolagen Rottneros Bruk AB och Vallviks Bruk AB, verksamma inom produktion och försäljning av marknadsmassa. I koncernen ingår även Rottneros Packaging AB som tillverkar fibertråg, råvaruanskaffningsbolaget SIA Rottneros Baltic i Lettland och skogsaktören Nykvist Skogs AB. Koncernen har cirka 316 anställda och omsatte cirka 2,3 miljarder kronor under verksamhetsåret 2021.