UTJÄMNINGEN AV SMÅ AKTIEÄGARES INNEHAV KLAR GENOM COURTAGEFRI HANDEL

På Rottneros årsstämma togs beslut om att minska antalet aktier i bolaget genom en sammanläggning av aktier där tio (10) befintliga aktier läggs samman till en (1) aktie, vilket genomfördes per den 5 maj 2010. För att underlätta för små aktieägare som innan sammanläggningen ägde färre än 1.000 aktier samt innehavare av upp till 3.000 köpoptioner att jämna ut sitt innehav enligt sammanläggningen erbjöds dessa handel utan courtage. Totalt gällde erbjudandet 5.300 aktieägare och 8.400 optionsinnehavare.

När erbjudandet löpte ut den 28 maj hade 416 aktieägare sålt i genomsnitt 32 aktier och 515 köpt 30 aktier, vilket gav ett nettoköp på 5.313 aktier till kursen 7,20 kronor. 1.186 innehavare av köpoptioner hade i genomsnitt sålt 812 optioner, medan 1.398 innehavare köpte 1.147 optioner. Detta gav ett nettoköp av 1.003.306 köpoptioner till kursen 16 öre.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Hedström, ekonomi- och finansdirektör, 08--590 010 00

Rottneros offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 juni 2010 klockan 15.45.