VD-skifte i Rottneroskoncernen

Carl-Johan Jonsson har utsetts till ny vd för massaproducenten Rottneros AB från den 1 juli 2013. Han efterträder Ole Terland som har varit vd för Rottneros sedan 2008. Carl-Johan Jonsson är 47 år och kommer närmast från motsvarande befattning i Mondi Dynäs AB, som tillverkar kraftpapper.

Att Ole Terland lämnar sin befattning är i allt väsentligt en följd av att Arctic Paper S.A. blev ny huvudägare i Rottneros under våren 2013. I samband med årsstämman i mars byttes även större delen av styrelsen ut.

Rune Ingvarsson, styrelsens ordförande, 070-288 79 76

Rottneros offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 14 juni 2013 klockan 16.30.

Rottneros är en oberoende producent av avsalumassa. Koncernen består av moderbolaget Rottneros AB, börsnoterat på NASDAQ OMX Stockholm, med dotterbolagen Rottneros Bruk AB och Vallviks Bruk AB, verksamma inom produktion och försäljning av avsalumassa. I koncernen ingår även råvaruanskaffningsbolaget Rottneros Baltic SIA i Lettland. Koncernen har cirka 300 anställda och omsatte cirka 1,5 miljarder kronor under verksamhetsåret 2012.