Metro International implementerar ett webbaserat redaktionellt system från Roxen Internet Software

STOCKHOLM– 8 oktober, 2007: Metro International, en av världens största tidningar, har valt Roxen Editorial Portal™ som redaktionellt system för sin tidningsproduktion världen over. Roxen Editorial Portal™ är ett nytt system och unikt i tidningsbranschen då arbetsflödet är helt webbaserat. Roxen Editorial Portal™ är byggt på flerfaldigt prisbelönta och beprövade publiceringssystemet Roxen CMS.

Roxen Editorial Portal™ används redan av Metro i Danmark, Holland, Spanien, Italien och i USA. Produktionsstart skedde under de senaste sex månaderna

"Att Roxen Editorial Portal™ är byggt med moderna webbstandards innebär något fullständigt nytt inom dagstidningsbranschen. Metro i sin tur är ett mycket innovativt och progressivt företag som har en tydlig idé om vad som händer inom branschen. Roxen delar Metros vision och är mycket stolta över att de valt Roxen som deras partner”, säger Staffan Ekholm, VD på Roxen Internet Software.

“Eftersom Roxen Editorial Portal™ är helt webbaserat reduceras kostnaderna och tiden för införande och underhåll betydligt jämfört med traditionella klient/server-baserade lösningar. Systemet möjliggör en väsentligt högre nivå av flexibilitet än vad som tidigare varit möjligt. Vi har redan uppmätt ca 40% förbättring i produktivitet i vissa länder”, säger Michael Mendoza, Global IT-chef på Metro International.

Den officiella lanseringen av Roxen Editorial Portal™ sker på IfraExpo 2007 i Wien den 8-11 oktober (monter A927).