Pagemasters först i Australien med Roxen Editorial Portal

STOCKHOLM – 13 mars, 2008: Pagemasters, ett helägt dotterbolag till Australian Associated Press och en leverantör av redaktionella tjänster till tidningar och tidskrifter, har efter omsorgsfull utvärdering av de olika alternativen på marknaden valt det webbaserade systemet Roxen Editorial Portal som sin framtida redaktionella plattform.

Roxen Editorial Portal kommer till en början att användas vid produktionen av tidningen Independent Weekly i Adelaide. Med hjälp av Roxen Editorial Portal väljer man ut delar av innehållet som skickas till Pagemasters från kontoret i Adelaide. Sidorna kommer att utformas och skapas av Pagemasters i Melbourne. Pagemasters har för avsikt att implementera Roxen Editorial Portal även hos andra kunder under de kommande månaderna.
Ordern från Pagemasters är Advanced Publishing Systems första beställning av systemet Roxen Editorial Portal, efter det att man nyligen tecknade ett återförsäljaravtal med Roxen Internet Software.

Pagemasters vd Bruce Davidson säger att man tack vare Roxen Editorial Portal kommer att kunna erbjuda förbättrade redaktionella tjänster till ett stort antal tidningskunder.

– Roxen ger en enorm transparens genom hela produktionscykeln. Systemet hjälper oss att hålla ordning på leveranserna samtidigt som personalen på tidningsredaktionen får möjlighet att se sidorna direkt när de skapas, säger han.

– Detta underlättar arbetet oerhört mycket för redaktionscheferna – i synnerhet om produktionen sker på en avlägsen plats, fortsätter Bruce Davidson.

Urban Jönér, affärsutvecklingschef på Roxen Internet Software, säger:

– Vi på Roxen är väldigt glada över ordern från Pagemasters. Efter att ha tagit inledande kontakter och visat upp vårt erbjudande i november förra året, har vi haft en löpande kontakt med dem. Det är en ära att bli utvald som leverantör till Pagemasters, och vi ser fram emot att samarbeta med ett företag som har en så pass intressant och ny affärsmodell.

Terry Flynn, försäljningschef på Advanced Publishing Systems, säger:

– APS tillkännager stolt värvningen av Pagemasters, som blir den första kunden i regionen att investera i den webbaserade lösningen Roxen Editorial Portal. Vi tror att produkten kommer att vara ett utmärkt komplement till våra egenutvecklade produkter inom annonshantering, som nu har blivit riktmärken inom branschen.