Roxen hjälper DirektPress att effektivisera sin utgivning

DirektPress, en av Sveriges största utgivare av annonsfinansierade lokaltidningar, tar hjälp av Roxen Editorial Portal för att effektivisera produktionen av sina tidningar. DirektPress 19 tidningar fokuserar på lokal nyhetsjournalistik och lokal annonsering och har en samlad upplaga på runt en miljon exemplar varje vecka.

Bytet till Roxen Editorial Portal kommer efter en omfattande utvärdering av marknadens ledande redaktionella system. En RFI-process, där man jämfört systemen avseende mer än 100 parametrar, har kompletterats med testkörning i skarp produktion. Och valet kom alltså att falla på Roxen Editorial Portal som nu införs succesivt vid samtliga Direktpress redaktioner.

-        Vårt mål var att hitta ett nytt, modernt redaktionellt system som hjälper oss att frigöra tid för det redaktionella innehållet. Det är den lokala journalistiken som är vår kärna och med Roxen Editorial Portal får vi ett lättanvänt system som våra mer än 50 journalister kommer att gilla och snabbt lära sig. Med många parallella produktioner krävs att vi har god överblick och effektiviserar vår utgivning genom att automatisera återkommande och gemensamma moment i vår produktion, säger Roland Tipner, VD och ägare till DirektPress-koncernen.

DirektPress fokus ligger på lokal journalistik med målet att fånga det som händer i läsarens kvarter, stadsdel och hemort. Tidningarna distribueras till helgen hem till läsarens bostad samt finns i tidningsställ på strategiska platser på varje ort. Undersökningar har visat att tidningen sparas i flera dagar och läses flera gånger, något som bidragit till höga observationsvärden för tidningens annonsörer.

-        DirektPress växer och ett modernt redaktionellt system är avgörande för vår fortsatta tillväxt. Vi satsar på såväl egna helägda lokaltidningar som att utveckla lokal närvaro genom franchising. Men det är den lokala journalistiken som avgör och då vill vi snabbt kunna starta upp verksamhet, vara så effektiva som det bara går vad gäller gemensamt och återkommande innehåll och ha en väl fungerande integration mot vårt annonssystem, säger Roland Tipner.

Roxen Editorial Portal levereras till DirektPress som en tjänst, sk local cloud där Roxens tekniker ansvarar för funktionalitet och drift/övervakning. Det innebär att DirektPress har maximal flexibilitet och kan vara precis så många användare i systemet som man för tillfället behöver, alltid har tillgång till senaste programversionen och inte behöver ta ansvar för t.ex. hårdvara.

-        Vi på Roxen ser tydligt hur lokaltidningarna flyttar fram sina positioner. De erbjuder lokal redaktionell bevakning som efterfrågas och är relevant för läsarna samt inte minst en ovärderlig lokal plattform för annonsörer. För DirektPress innebär Roxen Editorial Portal att de får ett verktyg som effektivt hjälper dem att fokusera på sin lokala journalistik och därigenom växa ytterligare, avslutar Per Östlund, VD för Roxen.

För mer information, kontakta:

Per Östlund, VD, Roxen

e-post: per.ostlund@roxen.com

tel: 0732 303013

Roland Tipner, VD, DirektPress

e-post: roland.tipner@direktpress.se

tel: 0708 15 80 01

Roxen utvecklar webbaserade redaktionella system samt webbpubliceringssystem, sk CMS-system, för hantering av information i många kanaler, såsom i trycksaker, på nätet, via surfplattor och smartphones. Bland kunderna finns bland andra Metro International, RTL Nederlands, Shaw Newspapers samt Princeton University, Randstad och Verizon. Roxen grundades 1994. Huvudkontor och utvecklingscenter ligger i Linköping och kontor finns också i Stockholm, Amsterdam, Chicago och New York. Besök www.roxen.com för mer information.

Taggar: