Sakari Pitkänen och Per Östlund in i Roxen

Sakari Pitkänen, tidigare chefredaktör för dagstidningen Metro, blir ny styrelseledamot i svenska mjukvaruföretaget Roxen som utvecklar redaktionella publiceringsverktyg. Ny vd blir Per Östlund med mer än 20 års erfarenhet av affärsutveckling inom it och telekom.

Sakari Pitkänen verkade inom Metro 1995 - 2009 som bland annat global chefredaktör för Metro International, chefredaktör för Metro Sverige och utvecklingschef för Metro Interactive. Innan dess var han på Aftonbladet i tio år. Metro är Roxens största kund och Sakari Pitkänen har lång erfarenhet av Roxens redaktionella publiceringsverktyg för både tidningar och online-publicering. Metro International är världens största dagstidningsföretag med över 17 miljoner dagliga läsare av över 56 utgåvor i 18 länder. Metro använder Roxens publiceringsverktyg för produktion av tidningar och nyhetswebbar i de flesta av dessa länder. ”Jag har använt Roxens publiceringsverktyg på tidningar med begränsade resurser, på såväl redaktioner som på IT-avdelningar. Roxens verktyg är i motsats till många andra system lätta att sätta upp och driva. Det är webbaserat och därmed perfekt för företag med flera tidningar och webbplatser samt journalister på fältet. Det är lätt att lära sig för användarna. Och det är bevisat fungerande på Metro International, Shaw Newspapers och andra mycket krävande kunder.” säger Sakari Pitkänen. Per Östlund, ny vd för Roxen, har en bred bakgrund från marknadsföring, försäljning och affärsutveckling inom it- och telekombranschen. Efter en mångårig karriär inom Tech Data har han idag ett flertal styrelsuppdrag, bl.a. inom områden som systemutveckling, lagringstjänster och telekom. ”Sakari Pitkänens långa erfarenhet av medieproduktion i Sverige och utomlands kommer väl till pass när vi nu fortsätter den internationella lanseringen. Integrerad produktion av tryckta tidningar och webb är vår styrka och Sakaris kunskap och erfarenhet om de redaktionella processerna är mycket värdefull för Roxen. För att behålla det teknologiska ledarskapet och nå fram till kunderna behöver vi den kombination av teknik- och marknadsförståelse som Per besitter.” säger Rune Kahlbom, styrelsens ordförande.

Taggar: