VD-byte i Roxen Internet Software

Staffan Ekholm, VD på Roxen Internet Software, lämnar VD-posten på egen begäran men fortsätter som ledamot i företagets styrelse.

Staffan Ekholm tillträdde som VD i Roxen 2003 och bolaget har under hans tid genomgått en stor förändring. Roxen har tidigare endast verkat inom området publiceringssystem för webb med Roxen CMS, ett system som idag finns i drift i flera länder i världen, från Australien till USA. Idag är Roxen ett bolag som fokuserar kring en helt ny och banbrytande produkt, Roxen Editorial Portal, för publicering i både tidningar och onlinekanaler. Systemet riktar sig primärt mot dagstidningsföretag och Roxen har det senaste året tagit några strategiskt mycket viktiga affärer i USA, som för närvarande är bolagets viktigaste marknad. Roxen Internet Software blev i juni 2009 godkända som första svenska mjukvaruleverantör till det amerikanska inköpskooperativet PAGE Coop med 1 700 tidningar som medlemmar. I samband med detta öppnade Roxen ett försäljningskontor i U.S.A. ”Idag har vi en ny produkt för en ny målgrupp och på en ny geografisk marknad. Med publiceringssystemet Roxen Editorial Portal har bolaget utomordentligt spännande möjligheter. Den fortsatta utvecklingen kräver en VD som kan engagera sig långsiktigt i bolagets fortsatta internationella utveckling”, säger Staffan Ekholm. "Staffan Ekholm har lett bolaget i sex år och har under dessa år varit med om att omforma företaget i grunden. Vi beklagar hans avgång och önskar honom lycka till” säger Rune Kahlbom, styrelseordförande i Roxen Internet Software. Rune Kahlbom, ansvarar för rekryteringen av ny VD och kommer också att arbeta mer operativt i bolaget tills dess att en ny VD anställts.